Leerlingen PTI oogsten lof met e-bike: “We hebben mensen als Axel en Siebe hard nodig”

Axel Vlaminck en Siebe Malisse bij hun zelfontworpen E-bike samen met coördinator Koen Duhamel en Louis Vanhove, zaakvoerder van Bizbike. © EDB
Redactie KW

Bij PTI Kortrijk werd een e-bike volledig door leerlingen ontworpen én gebouwd. In de sector van elektrische fietsen is men blij met dit soort projecten en de specifieke opleiding tot fietstechnieker. “Het is tof om te kunnen tonen hoe ver je kan gaan, mits wat creativiteit”, klinkt het enthousiast.

Door Els Deleu

Elektrische fietsen zijn hipper dan ooit. En niet alleen bij senioren. Ook Axel Vlaminck (17) en Siebe Malisse (16), twee leerlingen van het Provinciaal Technisch Instituut in Kortrijk, zijn zich bewust van de toekomstmogelijkheden van e-bikes. Zij maakten ter promotie van hun studierichting in de derde graad een eigen exemplaar. “De fiets werd bijna volledig door de leerlingen gemaakt“, duidt Koen Duhamel, technisch adviseur en coördinator bij PTI Kortrijk. “Ze startten met het uittekenen van de fiets op de computer met behulp van ‘Inventor 3D CAD’. Op die manier wist iedereen perfect welke materialen nodig waren. Alles werd heel precies besteld. Voor veel leerlingen is het zoeken naar en bestellen van de materialen – en daarbij niet té buitensporig zijn qua budget – het moeilijkste van de opdracht.”

Enkel het uitlaseren van het staal gebeurde niet op school zelf. “Het stuk staal dat we nodig hadden, was simpelweg te groot voor onze laser hier. De leerlingen legden wel zelf de contacten en regelden de afspraak om dit precisiewerk te laten uitvoeren. Daarna begon het monteren, enkel voor het aanbrengen van de spaken van het achterwiel was wat hulp nodig”, vertelt Koen. “Het bouwen van de fiets is één ding, de krachtberekeningen en het maken van de simulaties is minstens even belangrijk.”

Creativiteit

Luc Declercq van Holmy Group toonde zich meteen kandidaat om de fiets aan te kopen. De e-bike van de PTI-leerlingen staat ondertussen bij Bizbike, een groothandel in elektrische fietsen die deel uitmaakt van Holmy. “Het is tof om aan de klanten te tonen hoe ver je kan gaan met wat creativiteit, wat je kan bedenken“, zegt Louis Vanhove, de zaakvoerder van Bizbike. Voor een bedrijf als het zijne is het belangrijk om samen te werken met scholen die technische richtingen aanbieden. “We hebben nood aan goed opgeleide fietstechniekers”, gaat Louis verder. “Het aantal elektrische fietsen groeit elk jaar met 15.000 stuks. Er worden momenteel jaarlijks 200.000 e-bikes verkocht. Mensen kunnen ook geen twee weken wachten op een herstelling. Men rekent meer op hun fiets dan vroeger. Bij fietsen moet een service geleverd worden zoals bij auto’s.”

Gat in de markt

Siebe Malisse (16) uit Harelbeke zit in het vijfde jaar e-bike en wil fietstechnieker worden. Ook Gullegemnaar Axel Vlaminck (17) koos de richting omdat elektrische fietsen hem interesseren. “E-bikes komen sterk op. We krijgen naast de uren fietsherstelling ook nog mechanica, dus ik ben zeker dat ik snel werk vind“, zegt hij.

Daar is ook Koen van overtuigd. “Alle bedrijven hebben nood aan goede technici en de instroom is nog altijd te beperkt. Met de richting E-bike zijn we zeker dat we een gat in de markt vonden. Terwijl een gewone fiets gemiddeld één keer om de drie jaar onderhouden wordt, gebeurt dit met elektrische fietsen jaarlijks. Ook de mobiliteit is aan het veranderen. De steden weren auto’s en zetten meer en meer in op de fiets.”

Info: Meer over de richting E-bike en andere technische en wetenschappelijke richtingen in PTI, Graaf Karel de Goedelaan 7 in Kortrijk op de opendeur van vrijdag 26 april van 17 tot 20 uur en zaterdag 27 april van 10 tot 18 uur.

(EDB – foto EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier