De sleepboot werd in 1954 gebouwd voor Sleepdienst Willem Muller in Terneuzen. Vandaag is de Cobi-M eigendom van Multraship Towage & Salvage, een afdeling van de Muller Maritime Group die geleid wordt door de familie Muller met thuisbasis aan de Westerschelde in Terneuzen.
...

De sleepboot werd in 1954 gebouwd voor Sleepdienst Willem Muller in Terneuzen. Vandaag is de Cobi-M eigendom van Multraship Towage & Salvage, een afdeling van de Muller Maritime Group die geleid wordt door de familie Muller met thuisbasis aan de Westerschelde in Terneuzen. Dit familiebedrijf is sinds 1911 gespecialiseerd in sleepdiensten en bergingswerken en groeide uit tot een wereldleider. De Cobi-M lag al jaren weg te roesten op de schroothoop, maar had voor Kees Muller een bijzondere betekenis. Hij leerde er mee varen, en de boot was genoemd naar zijn zus Cobi. Om nostalgische redenen wilde Kees hem laten restaureren, niet door een gespecialiseerd bedrijf, maar gekoppeld aan sociaal project. Dat gebeurde onder begeleiding en met ondersteuning van Shielmartin Corporation, een organisatie die ruime ervaring heeft met gelijkaardige projecten, van Multraship Towage & Salvage en stad Nieuwpoort.Dave Vandevelde en Boudewijn Lowagie waren de begeleidende leerkrachten lassen-constructie en trajectbegeleiders duaal leren. "Er heeft een 25-tal leerlingen aan meegewerkt, maar de 7 laatstejaars van vorig schooljaar zijn natuurlijk al weg", zeggen ze. "Zowel voor onszelf als voor de leerlingen was dit een leerrijke ervaring. De jongens konden hun competenties aanscherpen in een levensechte context. Lassen op een hoge stelling met een grote slijpschijf is totaal iets anders dan in een schoolatelier. Ook de teamspirit was belangrijk en ze hebben geleerd om verantwoordelijkheid te nemen.""Bij zo'n roestige bak duiken heel wat onverwachte zaken op. De neus van de boot was er het ergst aan toe: er moest een volledig nieuw geraamte in, met nieuwe platen. De meeste werkzaamheden hebben ze vlot en veilig kunnen uitvoeren en er zijn geen ongelukken gebeurd. Alleen de laswerken met elektroden waren lastiger dan verwacht. Het secure laswerk en het houten schrijnwerk zal daarom uitgevoerd worden in Terneuzen." Daarna gaat de boot naar Maintenance Partners in Zwijndrecht voor het hydraulische gedeelte, met de motor. Op 19 oktober zal de Cobi-M te water gelaten worden in de haven van Nieuwpoort en start haar laatste vaart langs de haven van Zeebrugge, terug naar haar thuisbasis in Terneuzen. In het Industrieel Museum Zeeland in Sas van Gent krijgt het schip een tweede leven. Het zal worden toegevoegd aan de permanente collectie.