"Met het GOK-team (Gelijke OnderwijsKansen, nvdr.), de leerlingenbegeleiding en de directie werken we nauw samen om de zorg van leerlingen te ondersteunen", legt GOK-coördinator Roselien D'haenen uit. "Zo is er momenteel meer aandacht nodig voor de leerlingen die digitaal minder sterk staan. Een veertigtal leerlingen heeft een laptop aangevraagd via het project DigitalForYouth. Een aantal leerlingen ging op dat aanbod in om op school, onder begeleiding, op een vaste pc te komen werken."
...

"Met het GOK-team (Gelijke OnderwijsKansen, nvdr.), de leerlingenbegeleiding en de directie werken we nauw samen om de zorg van leerlingen te ondersteunen", legt GOK-coördinator Roselien D'haenen uit. "Zo is er momenteel meer aandacht nodig voor de leerlingen die digitaal minder sterk staan. Een veertigtal leerlingen heeft een laptop aangevraagd via het project DigitalForYouth. Een aantal leerlingen ging op dat aanbod in om op school, onder begeleiding, op een vaste pc te komen werken.""Daarnaast sturen we onze leerlingen regelmatig berichtjes", gaat Roselien verder. "Niet alleen over schooltaken, maar ook gewoon om te polsen hoe het met hen gaat. Als dat berichtje niet beantwoord wordt, bellen we de gezinnen even op. Veel ouders vinden dat een mooi gebaar en waarderen die betrokkenheid. We geven taken via het digitale platform Smartschool, nemen instructies op via filmpjes of chatten met de leerlingen. Daarvoor zijn verschillende opties, zoals Smartschool of Microsoft Teams."We luisteren naar de noden van de leerlingen. De meeste leerkrachten bieden ook een chatuurtje aan. Als leerkrachten helpen we elkaar, zodat iedereen vlot met de digitale middelen aan de slag kan. Intussen kan iedereen er vlot mee overweg en verloopt het online werken efficiënt."Al snel na de aankondiging van de lockdown startte de school met online challenges. Aan inspiratie was er geen gebrek. Zo werd de Franse les nog leuker voor de leerlingen van 5GW, die het Franse filmpje over de Vietnam Corona Dance vertaalden en de danspasjes nadeden. Het dansje geeft weer hoe je je handen volgens de voorschriften moet wassen.Voor het vak linnen- en interieurzorg kregen de leerlingen de opdracht om hun slaapkamer grondig schoon te maken. De voor-en-na foto's postten ze in de vakmap op school. De ouders waren blij met deze lenteschoonmaak. De Facebookgroep 'Let's sport@home Annuntiata' oogst nog steeds veel succes. De groep wordt beheerd door Greet Lippens. In de groep posten leerlingen en leraren filmpjes en foto's van hun sportactiviteiten.Bewegen is immers belangrijk, ook als je in je kot moet blijven. Iedereen bedenkt creatieve initiatieven: een leraar volgt een online yogasessie, een collega maakt een fietstochtje met de kinderen, leerlingen posten een TikTok-filmpje van een dansje, een collega toont dat de terugrit van de aardbeienboer per fiets precies 33 minuten heeft geduurd...Na de paasvakantie startte de school met preteaching van nieuwe leerstof. Het werd een heuse uitdaging voor iedereen. Het ganse team zat klaar met instructiefilmpjes en online tools om via Smartschool Live of Teams van Microsoft Office online les te geven en het computerscherm met cursusmateriaal te delen.Eind april pakte de school uit met een primeur: #Annuntiata #weide2.0 #insectenhotel. Dat is het enige hotel dat zijn deuren mocht openen op de grote groene weide 2.0. Daar zijn eind vorig jaar 300 leerlingen een gigantische plantactie gestart, samen met initiatiefnemer Jens Goudeseune. Helaas was er geen feestelijke openingsreceptie, maar de eerste insecten zijn wel al ingecheckt. Op zaterdag 9 mei ging mevrouw Benoot aan de slag in de moestuin. Iedereen kijkt uit naar de aardbeienoogst en de rabarber om er confituur van te maken. Tegen dan is de lockdown hopelijk verleden tijd en kan er op de weide geoogst en gefeest worden.