Dat leerkrachten van het lagere onderwijs zomaar tijdens de werkuren een weekje naar het buitenland kunnen om te zien hoe het daar in de scholen aan toegaat, klinkt voor sommigen misschien raar in de oren. En toch kan het. Directeur Bieke Wittebolle en het leerkrachtenteam willen dat de kinderen minder tussen de vier muren gehouden worden en meer dingen leren in de buitenlucht. Omdat de mogelijkheden in ons eigen land nog zeer beperkt zijn, wil het lerarenkorps inspiratie opdoen in het buitenland. Dat willen ze netoverschrijdend doen met twee andere Vlaamse scholen: de gemeenteschool De Zandloper uit Middelkerke en Basischool De Meidoorn (Go!) uit Eeklo.
...

Dat leerkrachten van het lagere onderwijs zomaar tijdens de werkuren een weekje naar het buitenland kunnen om te zien hoe het daar in de scholen aan toegaat, klinkt voor sommigen misschien raar in de oren. En toch kan het. Directeur Bieke Wittebolle en het leerkrachtenteam willen dat de kinderen minder tussen de vier muren gehouden worden en meer dingen leren in de buitenlucht. Omdat de mogelijkheden in ons eigen land nog zeer beperkt zijn, wil het lerarenkorps inspiratie opdoen in het buitenland. Dat willen ze netoverschrijdend doen met twee andere Vlaamse scholen: de gemeenteschool De Zandloper uit Middelkerke en Basischool De Meidoorn (Go!) uit Eeklo. Tien leerkrachten stappen tijdens verschillende periodes, het vliegtuig of de trein op naar Finland (29 sept. -5 okt.), Portugal (14-19 okt.), Griekenland (23-27 maart), Frankrijk (20-24 april) en het Verenigd Koninkrijk (9-17 nov.). Als het bezoek aan dat laatste land problemen met zich meebrengt door de brexit, wordt er nog naar een project in een ander land gezocht. De kinderen uit de klas van de vertrekkende leraars worden opgevangen en verder goed begeleid door de zorgleerkracht en de zorgcoördinatoren zodat de schoolwerking op geen enkele manier wordt verstoord."We willen graag al onze leerlingen en hun ouders het beste van onszelf geven en zijn daarvoor constant in ontwikkeling", vertelt directeur Bieke. "Tijdens het leren zetten we heel erg in op bewegen. Beleven, handelen tijdens de lessen, exploreren en experimenteren, extra sportmomenten, ... noem maar op. We ontdekten dat kinderen veel beter tot leren komen als we hen laten bewegen. Vandaar dat ik samen met het team blijf innoveren en op ontdekkingstocht ga én nascholingen buiten ons eigen terrein zoek." "Dit schooljaar hebben we een internationaliseringproject ingediend bij de Europese Commissie en daar een serieuze subsidie voor in de wacht gesleept om met het hele team te gaan ontdekken wat 'outdoor learning' in andere landen betekent", gaat Bieke Wittebolle verder. "Als buitenschool geven we immers graag les buiten ons klaslokaal. Niet met de bedoeling om een methodeschool te worden, maar wel om onze kinderen uitdagingen te bieden en op een gezonde manier tot leren te brengen zodat hun vaardigheden en kennis verrijkt worden. We hopen in die andere landen heel wat ideeën op te doen die onze werking bevorderen. We willen de mogelijkheden van 'leren buiten de klasmuren' verkennen en in de praktijk brengen." Meester Kurt Delaere, die binnenkort samen met juf Petra en juf Bénédicte naar enkele scholen in Griekenland trekt, is heel tevreden met deze kans. "We zullen in die landen ongetwijfeld andere dingen zien waar wij binnen onze school nooit aan gedacht hebben", vertelt hij. "Ik kijk er al naar uit.""We willen graag investeren in het talent van elk kind en in een gezonde levensstijl", stelt directeur Wittebolle. "We sluiten ons aan bij twee andere scholen die net als ons op zoek zijn. We hebben het geluk dat onze infrastructuur en onze speelplaats mogelijkheden biedt tot een rijke leeromgeving en dat we daardoor ook meer kunnen inzetten op gezondheidsbeleid, motorische vaardigheden en het verrijken van deze schoolomgeving.""Ons nieuwe leerplan, gebaseerd op de eindtermen, vraagt ons om met een andere bril te kijken naar groepen kinderen en individuele ontwikkeling. De visie van 'Zin in leren, Zin in leven' stelt onze huidige lesstijl in vraag. Het is een uitdaging om hierover na te denken. We merken op dat onze kinderen opgroeien in een snel veranderende wereld. De hoeveelheid aan prikkels en vernieuwde technologie kan een uitdaging vormen, maar heeft ook zijn valkuilen. Zo zien we steeds meer gedragsproblemen en kinderen die hun energie moeilijk kunnen kanaliseren. De scholen van Middelkerke en Eeklo hebben daarnaast ook te kampen met kinderen vanuit een sociaal armere achtergrond, of taalzwak milieu. Onze visie is dan ook om eerst te werken aan hun welbevinden en van daaruit verder te bouwen", aldus Bieke Wittebolle die zondag richting Finland vertrok. (Piet Himpens)