Latinisten maken op interactieve manier kennis met de klassieke wereld

© EDB
Els Deleu
Els Deleu Medewerker KW

Tijdens de S-dag van donderdag 6 februari in het Guldensporencollege wordt er voor elke klas uitgekeken naar een andere lesvorm gelinkt aan de richting die de leerlingen volgen. De 40 leerlingen van het vijfde jaar Latijn volgden een workshop aan de hand van een videogame, een moderne tool om te gaan leren.

Liesbeth Last, die godsdienst geeft in het VTI in Roeselare en inzet op innovatief leren, kwam de workshop geven. Liesbeth maakt ook maandelijkse lesimpulsen voor de faculteit theologie aan de KU Leuven. “Het ligt niet binnen haar normaal vakgebied, maar ik had gezien dat Liesbeth gebouwen besprak in die lessen theologie”, stelt Siska Imschoot, leerkracht Latijn in het Guldensporencollege. “We lezen dit jaar het verhaal van Aeneas. Dat verhaal is gebaseerd op Odyssey en ook in de videogame Assassins Creed Odyssey is dat het geval. Je kan natuurlijk een filmpje laten afspelen of leerlingen zaken laten opzoeken op internet, waarna ze een gedachteloze Powerpoint maken, maar ik was op zoek naar iets anders waar de leerlingen meer bij betrokken waren. Ik heb een beperkte game-ervaring, maar Liesbeth is een echte gamer. Door wat ik van haar gezien had betreffende innovatief leren, spraken we haar aan.”

Videogame

Met de videogame Assassins Creed Odyssey maken de leerlingen op een interactieve manier kennis met de klassieke wereld. “Het is niet zomaar gamen, maar het is gericht op de inhoud”, aldus Liesbeth. “In de videogame kiezen de leerlingen zelf hun ritme en hun niveau. Ze krijgen directe feedback, wat ervoor zorgt dat ze getriggerd worden en ervaren alles meer in het echt. De drie groepen leerlingen dagen elkaar op het einde uit met vragen die ze opstelden tijdens het spel dat ze speelden.”

Latinisten maken op interactieve manier kennis met de klassieke wereld
© EDB

Door techniek binnen te brengen in het onderwijs wordt er gewerkt op meer leerwinst. Volgens Liesbeth is de game specifiek gemaakt voor de onderwijscontext. “Er werd met universiteiten samengewerkt om correcte info te verstrekken binnen de game. De leerlingen krijgen een niet-gewelddadige rondleiding in de wereld van het spel. Het gaat over cultuur en gebouwen en het verhaal van Aeneas. Ze bezoeken zoveel mogelijk plaatsen, waar ze ook dichtbij en er zelfs in kunnen. Er wordt gewerkt met 3D-modellen en alle afmetingen kloppen. Je ervaart ook hoe kleurrijk die cultuur wel was. De leerlingen zullen nu meer een beeld kunnen vormen over wat ze lezen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier