Lagereschoolkinderen drinken te weinig (en gaan niet graag naar het toilet)

Redactie KW

Driekwart van de lagereschoolkinderen in ons land drinkt te weinig bij aanvang van de school en slechts acht procent zegt op school graag naar het toilet te gaan. Dat blijkt uit onderzoek van de UGent in opdracht van een waterproducent.

Van september tot november 2014 onderzochten wetenschappers van de UGent de hydratatie van lagereschoolkinderen, en het toilet- en drinkbeleid van scholen. De observatiestudie was gebaseerd op urinemonsters die bij het begin van de schooldag en bij elk toiletbezoek werden verzameld.

Uit de resultaten blijkt dat driekwart van de kinderen onvoldoende gehydrateerd is wanneer ze op school aankomen, 53 procent blijft dat ook in de loop van de dag. Meisjes zijn beter gehydrateerd in Vlaanderen en bij kinderen met een gezond gewicht. Voorts bleek het hydratatieniveau hoger in scholen die tijdens het sporten, de speeltijd of lunchpauze water ter beschikking stellen, die het onderwerp in het schoolprogramma aan bod laten komen of toelaten dat kinderen tijdens de lessen drinken.

“Een alarmerend cijfer”

Onderzoekster Nathalie Michiels (vakgroep Maatschappelijke Gezondheidskunde) vindt het verbazend dat thema’s als hydratatie en plassen maar in de helft van de ondervraagde scholen aan bod komen. “Slechts acht procent van de kinderen zegt graag op school naar het toilet te gaan”, klinkt het. “Dat is een alarmerend cijfer en ik denk echt dat het beleid van de school rond die twee onderwerpen een cruciale rol kan spelen.” Kinderen bezoeken vaker het toilet in scholen die een officieel beleid ter zake hebben, het onderwerp in het lesprogramma opnemen of het toiletbezoek aangenamer maken.

De allereerste studie in België, die aan de hand van een representatieve steekproef de evolutie van de hydratatie van kinderen tijdens een schooldag onderzoekt, werd uitgevoerd in opdracht van waterfabrikant Spa, die een pedagogisch pakket rond het thema ontwikkelde.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier