Kortrijkse studenten openen duurzame pop-upwinkel in Ring Shopping

Laatste rij: Jelke Mortelmans, Faye Dedrie, Charlotte Soenen, Jade Buckhurst, Ellen Vandaele, Manon Van Houten, Joyce Gabriëls, Senne Vuylsteke, Gooie Vansteenkiste en Lisa Declercq. Vooraan: Anne-Carolina Vandecasteele, Floor Gunst, Fien Detavernier, Celine Deblaere, Liza Keulemans, Ellis Hossain. © AN
Redactie KW

De studenten van het tweede jaar winkelmanagement aan de hogeschool Vives openden donderdagavond naar goede gewoonte een pop-upwinkel. Bij Maison Durable draait alles rond duurzame verzorgingsproducten. De zaak bevindt zich dit jaar voor het eerst in winkelcentrum Ring Shopping in Kortrijk.

Met zestien zijn ze dit jaar, de tweedejaars van het graduaat winkelmanagement aan Vives. Samen wisten ze 128 aandeelhouders te strikken, die in hun nieuwe zaak geloven. Het gaat om een schoolopdracht, waarbij de studenten zoveel mogelijk praktijkervaring opdoen. “We hebben bijna twee jaar aan ons concept gewerkt”, vertelt marketingverantwoordelijke Floor. “Het is niet altijd even makkelijk om met vijftien vrouwen – en een man – overeen te komen, zeker niet als die allemaal ambitie hebben om manager te worden”, lacht ze.

Duidelijke taakverdeling

“We staan zelf voor alles in”, vervolgt haar teamcoach Jelke Mortelmans (29). “Van inrichting tot aankoop en het openhouden van de winkel. Daarvoor hebben we een duidelijke taakverdeling die we af en toe veranderen, zo heeft iedereen de kans om eens een verantwoordelijke functie uit te oefenen.”

Vooral bij hun zoektocht naar leveranciers kwamen de studenten voor uitdagingen te staan. “Sommige dingen vonden we aan onze achterdeur, zoals onze thee. Die komt van bij Pan’s Kruidbar uit Marke. Andere zaken moesten we dan weer uit het buitenland laten komen.”

Inspanningen voor het milieu

Bij Maison Durable, gevestigd vlakbij Standaard Boekhandel, vind je tot en met 16 mei 95 duurzame en ecologische producten. Eetbare rietjes, thee, geurkaarsen en sojawas zijn maar enkele van de vele producten die er te verkrijgen zijn. “De prijs hebben we redelijk gehouden. We zijn niet de goedkoopste, maar ook niet ongelofelijk duur“, aldus Jelke. “We willen mensen producten aanbieden waarmee ze ecologisch verantwoord aan de slag kunnen zonder hopen extra moeite te moeten doen. Want je hoeft echt geen halve hippie te zijn om een inspanning te doen voor het milieu. (AN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier