STEM-onderwijs staat voor de eerste letters van science, technology, engineering en mathematics. In het STEM-onderwijs zijn er drie groepen ondervertegenwoordigd: dat zijn meisjes, kinderen uit kansengroepen en kinderen met een migratieachtergrond. "Daar willen we verandering in brengen met onder meer kampen waar naast science, technologie, engineering en mathematics ook nog de A van arts aan toegevoegd werd. Zo werden het STEAM-kampen.
...

STEM-onderwijs staat voor de eerste letters van science, technology, engineering en mathematics. In het STEM-onderwijs zijn er drie groepen ondervertegenwoordigd: dat zijn meisjes, kinderen uit kansengroepen en kinderen met een migratieachtergrond. "Daar willen we verandering in brengen met onder meer kampen waar naast science, technologie, engineering en mathematics ook nog de A van arts aan toegevoegd werd. Zo werden het STEAM-kampen. "We willen vooral kinderen van 8 tot 13 jaar prikkelen. Er was zowel in Athena Heule als in Athena Drie Hofsteden een week STEAM-kamp. Op het einde van augustus zijn er nog twee kampen op campus Drie Hofsteden. De provincie ondersteunt STEM-projecten financieel en doet hiervoor projectoproepen. We haalden zo'n ondersteuning voor flankerend onderwijs binnen", aldus Thomas Desimpelaere van Athena. Eerder kreeg Athena ook al een ondersteuning van Fortis voor haar project 'Talent in vrije tijd'.Athena ging voor de STEAM-kampen aan de slag samen met Howest en Das Kunst. "STEAM trekt blijkbaar ook meer meisjes aan, wat we absoluut toejuichen. 'Arts' houdt in dat we creatief en probleemoplossend denken, waar vooral meisjes door aangetrokken zijn." In Heule was er in de eerste volle week van de grote vakantie een kamp. "Bij de start van de tienerschool in Athena Heule zijn we onmiddellijk gestart met ondersteuning rond STEM en techniek in de basisschool", stelt Charlotte De Buysere, die er directeur is in de eerste graad. Technisch adviseur Geert Blomme is al van in het begin gestart met het ondersteunen in de basisscholen en coördineert de STEM-leerkrachten. "We proberen niet enkel in het STEM-lokaal te blijven maar ook de andere infrastructuur hier en het Vikingbos dat we hier hebben om te gebruiken", haalt hij aan.Anouck Schuddings (25) uit Kortrijk studeerde industrieel productontwerp aan Howest en maakte een mobiel werkstation voor Das Kunst waar ze zelf actief is. "Met de fiets kan ik met mijn kunstmobiel overal naar toe trekken. De kinderen krijgen toegang tot al het materiaal." De link naar 'Talent in vrije tijd' zit er in dat de kunstmobiel naar de kinderen toe trekt. Op de STEAM-kampen waar er met partners samengewerkt wordt, leren kinderen vooral ontwerpen op iPad en afwerken met een toestel. In de kunstmobiel van Anouck bevindt zich een 'geatpress'. "Dat werkt als een strijkijzer maar is groter. Je kan er je eigen textiel mee bedrukken." Er werden ook al wagentjes gemaakt tijdens de kampen waarvoor Howest de instructiefiches ontwierp.Info: wie interesse heeft in een STEAM-kampweek in de laatste twee weken van augustus, kan mailen naar thomas.desimpelaere@athena-driehofsteden.be