Bij MyMachine krijgen kinderen uit het lager onderwijs de vraag welke droommachine zij graag zouden uitvinden. Die ideeën worden dan door hoger onderwijsstudenten, uit onder meer de richtingen industrieel product onwerp en game design, verder ontwikkeld tot een werkbaar concept. In de laatste stap worden die concept...

Bij MyMachine krijgen kinderen uit het lager onderwijs de vraag welke droommachine zij graag zouden uitvinden. Die ideeën worden dan door hoger onderwijsstudenten, uit onder meer de richtingen industrieel product onwerp en game design, verder ontwikkeld tot een werkbaar concept. In de laatste stap worden die concepten gerealiseerd als werkende prototypes door het technisch middelbaar onderwijs. Die combinatie maakt het Kortrijkse project uniek in de wereld. Het werd bijna tien jaar geleden opgericht door Filip Meuris van Leiedal, Jan Despiegelaere van Streekfonds West-Vlaanderen en Piet Grymonprez van Howest. Uit meer dan 1.000 onderwijsinnovatie-initiatieven werd MyMachine deze week uitgeroepen tot de Gold Winner 2018. Een 168-koppige internationale jury bekroonde de methodologie en impactstrategie van MyMachine voor "haar wereldwijde bijdrage aan de noodzakelijke innovatie in het onderwijs. De samenwerking tussen alle onderwijsniveaus toont hoe de toekomst bij project-gebaseerd onderwijs ligt. Studenten die zelf aan het stuur gaan zitten van hun eigen leerproces." "MyMachine engageert op innemende wijze de creativiteit, het ondernemerschap, de samenwerking en het respecteren van elkaars talenten." De jury hoopt dan ook dat het project snel kan doorgroeien naar meer landen. Op vandaag kent MyMachine takken in Vlaanderen, Brussel, Wallonië, Frankrijk, Portugal, Slovakije, Slovenië, Noorwegen, Zuid-Afrika en de VS. Op dinsdag 19 december en donderdag 21 december van dit jaar worden de eerste concepten van de door kinderen bedachte machine opnieuw voorgesteld.