De stad vermeldde het fietsbeloningssysteem eerder al in het fietsplan en maakt het nu ook concreter. "We willen het vanaf oktober in alle basisscholen uitrollen", vertelt schepen van Fietsbeleid Caroline Maertens (N-VA). "Een van onze pijlers is meer mensen op de fiets te krijgen en daar past dit systeem perfect bij. Concreet krijgen kinderen een chip die ze op hun fiets kunnen hangen. Als ze de schoolpoort binnenrijden, registreert een e-reader dat signaal. Op die manier krijgen ze telkens punten als ze de school binnenfietsen....

De stad vermeldde het fietsbeloningssysteem eerder al in het fietsplan en maakt het nu ook concreter. "We willen het vanaf oktober in alle basisscholen uitrollen", vertelt schepen van Fietsbeleid Caroline Maertens (N-VA). "Een van onze pijlers is meer mensen op de fiets te krijgen en daar past dit systeem perfect bij. Concreet krijgen kinderen een chip die ze op hun fiets kunnen hangen. Als ze de schoolpoort binnenrijden, registreert een e-reader dat signaal. Op die manier krijgen ze telkens punten als ze de school binnenfietsen. Buck-e is ontwikkeld door het IT-bedrijf Flow Pilots en wordt al toegepast in gemeentes als Schelle en Bonheiden. Samen met hen zijn we een van de eerste steden die zich er aan waagt, want het is pas dit voorjaar ontwikkeld."Met de opgespaarde punten mogen de kinderen naar de jaarlijkse kermis in september. "De foorkramers hebben al hun medewerking verleend", zegt schepen Maertens. "De bedoeling zou zijn om ze op een vaste namiddag die punten te laten spenderen. We denken er over na om dit op de woensdagnamiddag van de kermisweek te doen. Dat is nu nog een wat kalmer moment tussen de seniorendag en Izegem Koers en dit initiatief zou ook die namiddag wat meer schwung kunnen geven. De foorkramers bepalen wat kinderen in ruil voor hun punten krijgen. Dat kan een extra ritje op een attractie, maar evengoed extra oliebollen zijn."Het beloningssysteem houdt rekening met de weersomstandigheden en het seizoen. "Een algoritme berekent het aantal punten per fietsrit", zegt de schepen. "Maar het is wel de bedoeling dat bij slechter weer een kind bijvoorbeeld toch aangezet wordt om met de fiets naar school te komen." Kinderen die wat verder van school wonen en toch met de wagen of bus gebracht worden, vallen bij het systeem wel uit de boot. "Maar veel zijn dat er niet", maakt de schepen zich sterk. "Het systeem werkt al in andere gemeentes. We denken er wel over na om het ook toe te passen voor scholieren die te voet naar school komen, maar dat zal voor later zijn. We gaan bij de start van het project meten hoeveel kinderen er met de fiets naar school komen en willen dat op een later tijdstip nog eens overdoen. Op die manier kunnen we inschatten of en hoeveel impact Buck-e op het fietsgedrag van de jeugd zal hebben."Het systeem wordt straks toegepast in de Heilige Familieschool op de Bosmolens, Sint-Rafaëlsschool, Zonnebloemschool, De Kleine Tovenaar, De Stadsparel, Sint-Vincentiusschool, H.-Hartschool, Sint-Pietersschool en Bellevueschool. De stad schat dat de jaarlijkse kostprijs op 10 tot 15.000 euro komt te liggen en diende alvast een subsidieaanvraag in bij het kabinet van mobiliteitsminister Ben Weyts. (vadu)