Heilig Hartschool in Wenduine pleit voor haalbare beslissingen tijdens coronacrisis

Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Ook in de Heilig Hartschool in Wenduine werd afgelopen week alles in stelling gebracht om de kinderen in een veilige omgeving te ontvangen.

Ook hier geldt straks bijvoorbeeld overal eenrichtingsverkeer. “Op de eerste schooldag krijgen de kinderen toelichting over hoe ze met elkaar om moeten gaan. De speelplaats wordt opgedeeld in vier speelzones, maar de social distancing zal vooral een leerproces zijn. Zeker de kleutertjes knuffelen de juf al eens graag, en ze hebben hun vriendjes ook al acht weken niet meer gezien”, zegt directeur Michel Vileyn. Een ander puntje is de hygiëne. “Als elk klaslokaal dagelijks schoongemaakt moet worden en de deurklinken twee, drie keer per dag ontsmet, dan kom je niet meer toe met een poetsvrouw die twee of drie dagen in de week langskomt. We hebben het gemeentebestuur daarom extra poetspersoneel gevraagd.”

Haalbare kaart

“Dus, zijn we er klaar voor? Jawel. Ook al is uit een bevraging bij onze ouders gebleken dat 10 tot 15 procent van hen er eigenlijk nog niét klaar voor is om hun kind opnieuw naar school te sturen. Wij hebben daar alle begrip voor: kinderen blijven kinderen en je mag nog zoveel maatregelen nemen als je wil, je zal een schoolomgeving nooit honderd procent coronaproof kunnen maken. En als er volgende week leerkrachten ziek worden, dan zitten wij hier met de handen in het haar”, klinkt het. “Misschien was het ook een optie geweest om alleen die kinderen naar school uit te nodigen, die thuis onvoldoende ondersteuning kunnen krijgen? Op die manier was het voor alle scholen een haalbare kaart geweest. Jammer dus dat de scholen hierin geen autonomie kregen. Bij ons verliep het thuisonderwijs nu zo goed.”

Zelfstandig werken

In de Heilig Hartschool wordt er overigens gewerkt met graadklassen, waarbij er telkens twee leerjaren in één klas samenzitten. “Nu moeten we die groepen uit elkaar halen: het zesde leerjaar mag vrijdag al naar school komen, het vijfde leerjaar nog niet. Willen of niet, we moeten voor een tijd afstappen van een systeem waar we heel hard in geloven”, zegt de directeur. Door het graadsklassensysteem zijn de leerlingen het volgens Vileyn al gewoon om zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te nemen. “Dit kon je heel mooi zien in het afstandsleren. Als school hebben wij ook het geluk heel wat ruimte te hebben, zowel binnen als buiten. Dit is zeker niet het geval in alle scholen. Als ik al advies mag geven aan de overheid: neem beslissingen die haalbaar zijn voor alle scholen, schep geen verwachtingen bij de bevolking waar sommige scholen helemaal niet kunnen aan voldoen, en hou er rekening mee dat de gemeentelijke diensten niet zomaar alles kunnen oplossen”, klinkt het.