Gemeente Gits stelt ambitieus plan voor met hertekend mobiliteitsplan

(foto EV)
Redactie KW

Tijdens een participatiemoment op 1 juli stelde het gemeentebestuur het project ‘Gits 2.0’ voor. Het gaat om een ambitieus project met een hertekening van de mobiliteit in het centrum van Gits en de kloostersite.

Dat er plannen waren voor de kloostersite in Gits is niet nieuw. Ook klonk de vraag naar een veilige schoolomgeving in Gits de voorbije jaren steeds luider. In 2017 organiseerde het gemeentebestuur de eerste infovergadering rond de ruimtelijke kwaliteit in de kern van Gits. Tegelijk maakte het klooster bekend dat ze vragende partij waren om een masterplan op te stellen voor de kloostersite, een domein van meer dan twee hectare. Dit doen ze in samenwerking met het schoolbestuur van Gits Groeit, de kerkfabriek en het gemeente- en OCMW-bestuur. Al deze plannen samen resulteren nu in een groots en ambitieus plan dat woensdag aan de bevolking werd voorgesteld.

Groot park

Op de kloostersite vinden we nu het klooster en het schoolgebouw van Gits Groeit. Beide gebouwen hebben grote tekorten op vlak van duurzaamheid. Daarom werd beslist ze allebei te slopen. Enkel de tuinmuur met Mariagrot en de kapel worden behouden door hun erfgoedwaarde. Burgemeester Rita Demaré geeft meer uitleg: “Door het verdwijnen van het klooster kan aan de site een nieuwe invulling krijgen. Het wordt een aangename en aantrekkelijke plaats met woon-, diensten- en schoolfunctie midden in het centrum van Gits.”

Concreet zullen de zusters eerst een aangepaste woning bouwen. Wanneer het huidige klooster afgebroken is, kan er op die plaats dan een nieuw schoolgebouw opgetrokken worden voor Gits Groeit waar ook de academie voor muziek en woord zijn plaats zal vinden. Er kan tevens plaats voorzien worden voor een dienstencentrum en buitenschoolse kinderopvang. Op de hele site zullen groene zones en veilige wandel- en fietsroutes voorzien zijn. “In feite wordt het één park. De pastorietuin blijft zoals nu maar wordt verbonden met de site. Deze zal ook autoluw worden met een gemeenschappelijke openbare parking”, legt Rita Demaré uit.

Verkeersveiligheid

Het tweede luik in het project gaat over de verkeersveiligheid. “We maken hiervan een prioriteit”, klinkt het bij schepen Julie Misplon. “Zeker in de schoolomgeving en andere locaties met veel zwakke weggebruikers willen we het voor alle weggebruikers aangenaam en veilig maken. We gaan uit van het STOP-principe waarbij de prioriteit eerst gaat naar Stappen, dan Trappen met de fiets, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas de Personenwagens.”

“In het centrum van Gits zijn sowieso rioleringswerken gepland. Dat laat ons toe om met een blanco blad te beginnen en een circulatieplan uit te werken. Uit een bevraging bij ouders, kinderen, inwoners en zelfstandigen bleek immers dat het veiligheidsgevoel voor fietsers, zeker in de schoolomgeving, erg laag is. Concreet stellen we voor om eenrichtingsverkeer in tegenwijzerzin te voorzien in de Stationsstraat tussen Singellaan en Nieuwplaats, de Nieuwplaats zelf en de Gitsbergstraat tussen Kapellestraat en Singellaan.”

In de Stationsstraat tussen Singellaan en Bergdal worden fietssuggestiestroken voorzien, gecombineerd met enkel parkeren langs één zijde. Ook het kruispunt Bruggestraat-Gitsbergstraat wordt aangepakt: “Het oversteken daar is onveilig door het snel naderend verkeer. Daarom wordt dit zone 50, gecombineerd met een poorteffect in de Bruggestraat om het verkeer af te remmen. Door de afbraak van woningen op de hoek, zal de zichtbaarheid ook vergroten. Het stukje Gitsbergstraat richting Bruggesteenweg, de zogenaamde ‘holle weg’, wordt enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer om sluipverkeer te vermijden.”

Het laatste luik in het project gaat over een opwaardering van het huidige aanbod van De Lijn in Gits. De belangrijkste wijziging gaat over lijn 74 die wijzigt naar een 30-minutenverbinding die het centrum van Gits verbindt met Hooglede en Roeselare. Daarnaast wordt ook een busstopplaats voorzien bij Groep Gidts.

Tijdens het participatiemoment werd het plan voorgesteld aan de inwoners. “Dit is het plan dat we graag in grote lijnen willen behouden”, klinkt het bij Julie Misplon. “Maar er is nog niks definitief. We luisteren steeds naar ieders inbreng. Ook met de lokale handelaars langs de straten van het circulatieplan voerden we al gesprekken. Als je nadenkt over de vele voordelen, vind ik het plan voor Gits 2.0 in elk geval geslaagd.” (EV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier