Futura school start cultuurproject met Franse school

Beide klassen gaan, doorheen het schooljaar, enkele gezamenlijke activiteiten ondernemen. © CL
Redactie KW

Het mixen van talen en kunst, samengeperst in hapklare leerstof. Het is de insteek van een uniek samenwerkingsverband tussen de Futura school uit Menen en het Robert Schuman college uit Halluin.

“De samenwerking kadert in het project ‘Cultuur in de Spiegel’. Wanneer we spreken over cultuur, dan denken we meestal onmiddellijk aan schilderijen, beelden en stoffige musea. We willen kunst tot in ieder aspect van de maatschappij laten doordrenken en geen betere plaats om hiermee te starten dan op de schoolbanken”, vertelt Caroline Roose, leerkracht bij Futura.

De Futura Secundaire School, gelegen aan het Vander Merschplein, werd de pilootschool voor het project in Vlaanderen. Menen is een grensgemeente, wat voor de mensen van Futura meteen ook de reden was om de handen in elkaar te slaan met de eerste graad van het Robert Schuman college. “Beide klassen gaan, doorheen het schooljaar, enkele gezamenlijke activiteiten ondernemen” gaat Caroline verder. “Geen betere plaats om te starten dan het Delorsplein in Menen, het enige bi-nationale plein in Europa.

De leerlingen worden in teams gestoken met één iemand uit de andere school en moeten elkaar in hun taal aanspreken. Elk team moet 5 dingen zoeken, op het plein, wat de gelijkenissen en de verschillen tussen Frankrijk en België kunnen aantonen. Telefoonnummers, bussen, verlichtingspalen, … allen zijn ze eigen aan hun land maar toch komen ze hier op het plein samen.” Het project wordt gedurende het schooljaar nog vervolledigd met een kunstweek, samen met De Figuranten uit Menen en met een gezamenlijke uitstap.

(CL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier