Eerste kijkje op droommachine door leerlingen uit lager, middelbaar en hoger onderwijs

De klas van meester Gregory Rassalle, het vijfde leerjaar van Stedelijke Basisschool Zuid Stasegem, poseert met Tijn Verachterd (op de foto uiterst links), Howest-student/ontwikkelaar van de Big Teddy Machine, en Xander Labarre (derde van links), die het idee uitbracht. © LOO
Redactie KW

In hogeschool Howest kwamen leerlingen van scholen uit Harelbeke, Ieper en Roeselare de prototypes van hun droommachines bekijken. De droomprojecten worden gerealiseerd in het kader van MyMachine.

MyMachine is een intiatief waar drie onderwijsniveaus samen droommachines realiseren gedurende één school/academiejaar. Kinderen van het lager onderwijs bedenken een droommachine, studenten hoger onderwijs ontwikkelen daarvoor een concept dat wordt uitgebouwd door leerlingen van het technisch secundair onderwijs.

Denken, doen en co-creëren

Meer dan 400 leerlingen en studenten uit 20 scholen gingen in oktober aan de slag om droommachines en een droomgame te realiseren. Deze week werd het Industrial Design Center van Howest een dag omgetoverd tot een MyMachine-fabriek. 200 leerlingen van verschillende generaties en onderwijsniveaus – zowel lager, secundair als hogeschoolstudenten – kwamen er samen.

Stedelijke Basisschool Zuid Stasegem (vijfde leerjaar) presenteerde de Big Teddy Machine.
Stedelijke Basisschool Zuid Stasegem (vijfde leerjaar) presenteerde de Big Teddy Machine.© LOO

De eerste conceptmaquettes van de droommachines van de kinderen werden er voorgesteld. De leerlingen van de lagere scholen gaven hen feedback om mee te nemen in het verdere productontwikkelingsproces. Voor de deelnemende leerlingen waren er maak-workshops, waar ze allerhande STEAM-principes van hun droommachines konden ontdekken. Het werd een combinatie tussen denken, doen en co-creëren. Ondertussen kregen de leerkrachten een inleiding in design thinking, die ze meteen konden toepassen in een concrete MyMachine-opdracht.

Ook buitengewoon onderwijs

Dit jaar zijn er opnieuw samenwerkingen tussen MyMachine en scholen uit het buitengewoon onderwijs. Daarin konden ook studenten van de Howestopleiding ergotherapie meewerken. In BuBaO Sint-Idesbald Roeselare werken lagere én secundaire leerlingen samen voor de ontwikkeling van een zoekinator, een variant op verstoppertje, maar met focus op de zintuigen. Ook het vierde leerjaar van BuBaO Het Vlot Ieper en VTI Ieper sloegen de handen in elkaar bij de ontwikkeling van een slaapbuddy voor wie moeilijk de slaap kan vatten. De leerlingen van het vijfde leerjaar van Stedelijke Basisschool Zuid uit Harelbeke droomden dan weer van een Big Teddy Machine. Het team van Design for (every)one van hogeschool Howest ondersteunt de studenten tijdens hun MyMachine-opdracht.

(EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier