Het idee van de vriendschapsreus komt van de directeur zelf. "De reus is een uitdagende trigger om rond STEM te werken", legt directeur Hans Van de Moortel uit. "Hij zit vol technische snufjes: robotica, software, mechanica... Een hele nieuwe wereld waar leerlingen van het vijfde leerjaarjaar nog niet onmiddellijk mee vertrouwd zijn."
...

Het idee van de vriendschapsreus komt van de directeur zelf. "De reus is een uitdagende trigger om rond STEM te werken", legt directeur Hans Van de Moortel uit. "Hij zit vol technische snufjes: robotica, software, mechanica... Een hele nieuwe wereld waar leerlingen van het vijfde leerjaarjaar nog niet onmiddellijk mee vertrouwd zijn."Het enthousiasme waarmee Noah Francoy, Jens Vanpoucke en Nathan Bonte uit de klas van juffen Kim Vansteenkiste en Tine Mispelaere vertellen over hun ervaringen zegt genoeg. "Eerst mochten we nadenken over wat een reus zoal moet kennen", zegt Noah. "Hij moest natuurlijk kunnen bewegen. En spreken, dat leek ons ook heel belangrijk.""En hij moest een groot hart hebben", vult Nathan aan. "Daarom heet hij ook Reuze-Groote-Vriend, hij is groot en heeft een groot hart."Technisch gezien is het maken van een reus met de vele technische snufjes geen evidentie. Om te begrijpen wat het allemaal inhoudt, werden de leerlingen van het vijfde wegwijs gemaakt in de wereld van wetenschap en techniek. Ze bezochten TechnoBoost in Roeselare. "Daar mochten we met een virtual reality-bril lassen, dat was leuk", herinnert Jens zich. Ze bezochten ook VTI Sint-Lucas in Menen. "Dat was het allerleukste", vindt Noah. "Daar leerden we programmeren."Het VTI was trouwens de partner bij dit project, de STEM-leerlingen zorgden voor zowel de het mechanische als software matige uitwerking.De elfjarigen van de VBS De Wijnberg raakten in de loop van het schooljaar geleidelijk aan meer vertrouwd met wetenschap en techniek, "wat uiteindelijk ook de bedoeling was van dit STEM-project", benadrukt de directeur: "Dat helpt hen niet alleen technisch en praktisch te denken, het laat hen al in het voorlaatste jaar nadenken over de mogelijkheid om een technisch, wetenschappelijke richting te kiezen." Jens lijkt alvast gewonnen voor het idee, het lijkt hem wel wat om STEM-onderwijs te volgen.Het is een project voor de hele school. Waar de reus verschijnt, is vriendschap nooit veraf. "De reus zal ons helpen om de vriendschap te stimuleren op en buiten de school", aldus directeur Van de Moortel. "Ook daarbij heeft het vijfde leerjaar de grote vriend geholpen. Zij maakten onder meer vriendschapstips die verborgen zitten in de hersencellen van de reus. Stel dat er een ruzie is op de speelplaats, dan kunnen de kinderen het bijleggen van de ruzie vieren met hem. Ze geven elkaar en de reus een hand waarbij het hart van de reus vurig oplicht. De Reuze-Grote-Vriend zal ook volgend jaar ingezet worden", besluit de directeur. "Wij lenen ook graag onze reus uit aan andere scholen die rond vriendschap willen werken."De kostprijs van het project, 3.000 euro, werd volledig gesubsidieerd door de Koning Boudewijnstichting die de samenwerking tussen scholen en nieuwe vormen van onderwijs wil steunen. Wie de reus in levende lijve wil ontmoeten, kan dat tijdens de opendeurdagen van VTI Sint-Lucas op zaterdag 22 en zondag 23 juni.