Met een team van Coderdojo-leden schreef Dries zich in voor de Astro Pi-wedstrijd. De opdracht luidde als volgt: bedenk een missie voor de Astro Pi, een kleine computer in het internationaal ruimtestation en schrijf een computerprogramma die het mogelijk maakt om die missie uit te voeren. 430 teams uit gans Europa waagden hun kans, 212 werden geselecteerd waaronder het team van Dries als enig Belgisch team. "Ik kreeg een Astro Pi-kit toegestuurd met allerlei losse onderdelen zoals een minicomputertje, een camera, een display en allerlei sensoren. De computerbehuizing diende ik zelf uit te printen met een 3D-printer, waarna ik alle onderdelen kon asse...

Met een team van Coderdojo-leden schreef Dries zich in voor de Astro Pi-wedstrijd. De opdracht luidde als volgt: bedenk een missie voor de Astro Pi, een kleine computer in het internationaal ruimtestation en schrijf een computerprogramma die het mogelijk maakt om die missie uit te voeren. 430 teams uit gans Europa waagden hun kans, 212 werden geselecteerd waaronder het team van Dries als enig Belgisch team. "Ik kreeg een Astro Pi-kit toegestuurd met allerlei losse onderdelen zoals een minicomputertje, een camera, een display en allerlei sensoren. De computerbehuizing diende ik zelf uit te printen met een 3D-printer, waarna ik alle onderdelen kon assembleren tot een exacte kopie van de computer in het ISS."Dries ontwikkelde een programma waarmee de camera van de Astro Pi in het ruimtestation elke seconde een foto van de aarde nam. "Het programma detecteert hoeveel water, land en vegetatie er per foto te zien is", legt hij uit.Die programmatiecode werd op een USB-stick gezet en die ging met een raket de ruimte in richting ISS om na de missie terug te keren naar de aarde. "Ik kreeg de stick terug met 650 megabyte aan foto's en data. Al die informatie moest ik verwerken en in een verslag gieten. Op basis van dat verslag werd ik tot één van de 10 winnaars gekozen. In totaal werkte ik 60 uur aan het programma en nog eens 70 uur aan het verslag."De winnende teams mochten als beloning een Skype-gesprek voeren met de Britse astronaut Tim Peake, een voormalig bemanningslid van het ruimtestation en een grote naam in de ruimtevaart. "Speciaal voor dit gesprek liet ik vorige vrijdag een examen verplaatsen", zegt Dries, die Wetenschappen-Wiskunde studeert aan het Sint-Aloysiuscollege. "We mochten ons eerst voorstellen en stelden beurtelings vragen aan Tim Peake. Hij had het over het verschil tussen leven in de ruimte en leven op aarde. Ook diepte hij anekdotes op over het dagelijkse reilen en zeilen aan boord van ISS. Zo vertelde hij hoe de astronauten spelen met hun rondzwevend eten of hoe ze zich tijdens hun ruimtemissie amuseren met Nerf-speelgoedgeweren."Ambities om zelf ruimtevaarder te worden heeft Dries niet. "Door deze wedstrijd ben ik eigenlijk al vrij dicht bij de ruimte gekomen. Ik wil vooral verder blijven programmeren. Wel is het mijn droom om zelf eens een satelliet met de omvang van een schoendoos in elkaar te steken en te laten lanceren", aldus de talentvolle computerprogrammeur.Samen met zijn vader Piet (50) is Dries coach bij Coderdojo Menen. "Hier kunnen meisjes en jongens tussen 7 en 18 jaar gratis leren programmeren. De coaches die hen begeleiden zijn allen vrijwilligers." Coderdojo Menen programmeert elke vierde zondag van de maand in het Klein VTI Menen. "We programmeren er robots of games zoals Minecraft en Lego Mindstorms. We maken driedimensionale tekeningen of werken er met de programmeertaal Scratch... We zijn van plan om ook de Astro Pi-computer verder te blijven gebruiken tijdens Coderdojo. Wel zijn we nog dringend op zoek naar extra coaches die de kinderen willen begeleiden. Wie zich geroepen voelt om zijn computerkennis over te dragen aan jongeren mag met ons contact opnemen via menen@coderdojobelgium.be", besluit Dries.(Carlos Berghman)