Tien secundaire en 15 basisscholen telt de Torhoutse scholengroep intussen. Allen gelegen op gemiddeld een kwartier rijden van de hoofdzetel in de Bruggestraat. In recente schooljaren traden onder meer ook de lagere scholen van Zedelgem, Veldegem en Koekelare al tot de Sint-Rembertgroep toe. Een evolutie in beslist positieve zin die zich in het Vlaams onderwijs laat aanzien, weet algemeen directeur Ann Stael. "Vanuit het katholiek onderwijs zet de bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting, kortweg BOS, zich sinds een achttal jaar gestaag verder. Voorheen had je al schole...

Tien secundaire en 15 basisscholen telt de Torhoutse scholengroep intussen. Allen gelegen op gemiddeld een kwartier rijden van de hoofdzetel in de Bruggestraat. In recente schooljaren traden onder meer ook de lagere scholen van Zedelgem, Veldegem en Koekelare al tot de Sint-Rembertgroep toe. Een evolutie in beslist positieve zin die zich in het Vlaams onderwijs laat aanzien, weet algemeen directeur Ann Stael. "Vanuit het katholiek onderwijs zet de bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting, kortweg BOS, zich sinds een achttal jaar gestaag verder. Voorheen had je al scholengemeenschappen die samenwerkingsverbanden vormden, maar Torhoutse scholen waren in 1996 al voorloper in het samensmelten. Het heeft weinig zin dat twee secundaire scholen op wandelafstand dezelfde richting aanbieden. Opdat bijvoorbeeld de ICT-dienst vlug ter plaatse kan zijn, is de korte afstand waarin onze scholen liggen belangrijk. Scholen die samengaan komen zowel financieel als pedagogisch altijd beter uit."Nadat Daniel Vandenbussche 15 jaar De Schatkist leidde, nam directeur Koen Dietvorst vorig schooljaar het roer over. Eerder was hij al hoofd van basisscholen in Schellebelle en Dendermonde en is ook qua scholenfusie niet aan zijn proefstuk toe. Dat zijn Ichtegemse school na de directiewissel tot de Sint-Rembertgroep toetrad, stond in de sterren geschreven. "De voorbereidingen tot een overeenkomst waren bij het vorig schoolbestuur al aan de gang. In het algemeen kunnen directies schrik hebben dat ze door een fusie een stuk zeggenschap over hun school prijs geven, maar de praktijk toont dat het niet zo is. Als we de financiële kant bekijken, is wat van de werkingstoelage overblijft na de vaste kosten nog altijd relatief beperkt, maar nog genoeg om een eigen nadruk te leggen. Zoals de taalmethode of de klasinrichting. Zaken die met het lesgeven te maken hebben. Als er bijvoorbeeld kosten omtrent verwarming opduiken, komt in een grotere groep de eigen werking van de school niet in het gedrang."Een overgang met een school naar een centraal secretariaat is aanvankelijk wennen. Een opname in een grotere groep heeft juridisch best wat voeten in de aarde, maar de schrik om als directeur niet meer je eigen ding te kunnen doen, blijkt onterecht. Het betekent op vlak van ondersteuning, kennis en ervaring een welkome verlichting. Personeelszaken, informatica en wetgeving worden er niet eenvoudiger op en leggen daardoor beslag op de pedagogische kerntaken van een school. "De school in Ichtegem kan zich meer concentreren op onder meer de relaties met de ouders en het aansturen van het personeel. Twee directeurs kunnen bijvoorbeeld vorming volgen en die kennis doorgeven binnen de scholen. Noem het gedeeld leiderschap. Het is zoals met nieuwe software op je computer", vat directeur Ann Stael samen. "Je moet met de werkmethode even wennen, maar het resultaat kan maar beter zijn."(Hendrik Verplancke)