Geen gewone schooldag op maandag, maar een aangepaste werking zoals dat in alle scholen het geval is. De klassen werden gesplitst waardoor de kinderen niet met al hun klasgenoten samen in dezelfde klas terecht komen. Het zesde leerjaar start om 8.15 uur en het eerste leerjaar mag een half uurtje later start, voor het eerst sinds twee maanden geleden de schoolpoort dicht ging. Directeur Sofie Kerckhove staat trouw op post en wacht, samen met enkele leerkrachten, de leerlingen op. Een blij weerzien ook tussen de leerkrachten die elkaar al van ver begroeten wanneer ze het schoolterrein opstappen. Ook zij zagen elkaar lange tijd niet.

De directeur is aan haar laatste weken bezig in basisschool Vogelzang. Ze trekt op 1 juni, na drie jaar, terug naar scholengroep Brugge waar ze directeur wordt van basisschool De Glimlach in Zedelgem. "Het voelt een beetje als de eerste schooldag na de zomervakantie", vertelt de directeur.

In de school zitten op normale schooldagen 340 leerlingen op de schoolbanken, kleuters inclusief. Vandaag zijn er dat 32 in het eerste leerjaar, opgesplitst in vier klassen en 10 in het zesde leerjaar. "We hebben alle leerlingen, of toch hun ouders, persoonlijk verwittigd wat betreft de eerste schooldag. We brachten hen op de hoogte van de bijzondere richtlijnen en we bezorgden ze ook een filmpje met daarin een mooie uitleg van hoe de schooldag er zou gaan uitzien", gaat de directeur verder.

Eenrichtingsverkeer

Van zodra de leerlingen de schoolpoort binnen stappen moeten ze een heus stramien volgen. "Hun ouders mogen het schoolterrein niet meer op. Ze moeten hun kinderen afzetten aan de schoolpoort waar ze opgewacht worden door een van de leerkrachten. Daarna stappen ze zelf tot aan de ingang van de school. Daar wachten onze leerlingen op anderhalve meter van elkaar tot ze het schoolgebouw kunnen betreden."

Handen ontsmetten is de norm doorheen het hele gebouw en uiteraard gelden hier ook de regels rond social distancing. "Onze leerlingen moeten hun handen ontsmetten van zodra ze het gebouw betreden. Er is ook eenrichtingsverkeer voorzien doorheen het hele gebouw. En er werden stickers op de grond geplakt op anderhalve meter van elkaar", aldus de directeur.

De twaalfjarige Anaïs Ledaine is de eerste die aan school toekomt. Ontspannen, maar toch niet helemaal gerust. Ze draagt een mondmasker. "Ik doe die enkel aan om de school binnen te gaan", zegt ze. "Eens ik in de klas zit, dan gaat die af. Het is vreemd om terug naar school te komen, maar ik ben vooral blij dat ik mijn vriendinnen terug zie. Wat ik heb gedaan in de laatste twee maanden? Vooral veel schoolwerk gemaakt. (lacht) Bang ben ik niet, maar ergens ben je er nooit helemaal gerust in. Maar we zagen filmpjes en daardoor weten we perfect wat we moeten doen en vooral wat we mogen doen op school."

Ook mama Nancy Deschoenmaker (47) is er, dankzij de filmpjes van de school, vrij gerust in. "Eerst zag ik het eigenlijk niet zitten om Anaïs naar school te sturen", zucht Nancy. "Haar papa liep het virus op. We zijn gescheiden en Anaïs was net bij haar papa toen hij ziek werd. Hij belde me op om te vragen of Anaïs naar mij mocht komen. Toen bleek dat hij effectief COVID-19 had opgelopen hebben ook wij ons meteen laten testen, dat bleek negatief, gelukkig maar. De schrik zal uiteraard altijd blijven dat de kinderen het ergens kunnen oplopen, maar we moeten ergens opnieuw beginnen. Anaïs zit in het zesde leerjaar, het is voor haar dus erg belangrijk dat ze haar studies aan de lagere school afmaakt."

Social distancing is de regel

Tussen de intrede van het zesde leerjaar en het eerste leerjaar trekken we al eens naar het groepje van 10 leerlingen van het zesde jaar. De banken staan netjes uit elkaar en alle leerlingen luisteren aandachtig naar wat juffrouw Sofie Vandevoorde te vertellen heeft. "We geven de leerlingen eerst wat introductie over de werking van de school in deze bizarre tijden. Daarna vragen we hen hoe ze de voorbije periode overbrugd hebben. Hoe hun taken gevlot hebben en hoe ze thuis werken ervaren hebben. Vandaag is het belangrijk dat we de leerlingen eerst wat op hun gemak stellen. De leerlingen komen twee dagen per week en de bedoeling is dat ze dan wat taken mee naar huis krijgen om daarna de taken de dag erop in klas te evalueren", aldus juf Sofie.

Een half uurtje nadat de leerlingen van het zesde leerjaar aan hun schooldag begonnen komt ook Micheline Tresinie haar dochter Yutta afzetten aan de schoolpoort. Yutta volgt les in het eerste leerjaar. "Toch wel met een gerust hart hoor", vertelt ze. "Ze weet op voorhand wat ze wel of niet mag doen. Ze is nogal een knuffelaar, maar ze weet dat dat nu even niet kan. Ook handjes geven mag voorlopig niet. Ze weet dat ze erg ziek kan worden als ze dat wel doet."

Ook in de klasjes wordt ruimte vrijgemaakt om voldoende de handen te ontsmetten. "We hebben een rooster opgemaakt om de handen te wassen. We nemen daar ruim de tijd voor. Ook de middagpauze werd ingekort. Normaal voorzien we uur en drie kwartier, dat werd nu herleid naar een half uur. Voldoende om te eten, de handen te wassen en even te ontspannen", zegt toekomstig directeur Sylvie Van Heddeghem.

Sylvie wordt per 1 juni de nieuwe directeur van basisschool Vogelzang en is er helemaal klaar voor. "Ik ken de school al, hé. Ik ben drie jaar de rechterhand geweest van de huidige directeur. Ik volgde de nodige opleidingen en ben klaar om de school over te nemen. Het is inderdaad een rare tijd om directeur te worden van een school. Of ik liever in een normale periode directeur was geworden? Uiteraard, maar voorlopig is dat niet anders. We roeien met de riemen die we hebben." En zo ging de eerste echte schooldag sinds lang van start in basisschool Vogelzang in Oostende.

Geen gewone schooldag op maandag, maar een aangepaste werking zoals dat in alle scholen het geval is. De klassen werden gesplitst waardoor de kinderen niet met al hun klasgenoten samen in dezelfde klas terecht komen. Het zesde leerjaar start om 8.15 uur en het eerste leerjaar mag een half uurtje later start, voor het eerst sinds twee maanden geleden de schoolpoort dicht ging. Directeur Sofie Kerckhove staat trouw op post en wacht, samen met enkele leerkrachten, de leerlingen op. Een blij weerzien ook tussen de leerkrachten die elkaar al van ver begroeten wanneer ze het schoolterrein opstappen. Ook zij zagen elkaar lange tijd niet.De directeur is aan haar laatste weken bezig in basisschool Vogelzang. Ze trekt op 1 juni, na drie jaar, terug naar scholengroep Brugge waar ze directeur wordt van basisschool De Glimlach in Zedelgem. "Het voelt een beetje als de eerste schooldag na de zomervakantie", vertelt de directeur. In de school zitten op normale schooldagen 340 leerlingen op de schoolbanken, kleuters inclusief. Vandaag zijn er dat 32 in het eerste leerjaar, opgesplitst in vier klassen en 10 in het zesde leerjaar. "We hebben alle leerlingen, of toch hun ouders, persoonlijk verwittigd wat betreft de eerste schooldag. We brachten hen op de hoogte van de bijzondere richtlijnen en we bezorgden ze ook een filmpje met daarin een mooie uitleg van hoe de schooldag er zou gaan uitzien", gaat de directeur verder.Van zodra de leerlingen de schoolpoort binnen stappen moeten ze een heus stramien volgen. "Hun ouders mogen het schoolterrein niet meer op. Ze moeten hun kinderen afzetten aan de schoolpoort waar ze opgewacht worden door een van de leerkrachten. Daarna stappen ze zelf tot aan de ingang van de school. Daar wachten onze leerlingen op anderhalve meter van elkaar tot ze het schoolgebouw kunnen betreden." Handen ontsmetten is de norm doorheen het hele gebouw en uiteraard gelden hier ook de regels rond social distancing. "Onze leerlingen moeten hun handen ontsmetten van zodra ze het gebouw betreden. Er is ook eenrichtingsverkeer voorzien doorheen het hele gebouw. En er werden stickers op de grond geplakt op anderhalve meter van elkaar", aldus de directeur.De twaalfjarige Anaïs Ledaine is de eerste die aan school toekomt. Ontspannen, maar toch niet helemaal gerust. Ze draagt een mondmasker. "Ik doe die enkel aan om de school binnen te gaan", zegt ze. "Eens ik in de klas zit, dan gaat die af. Het is vreemd om terug naar school te komen, maar ik ben vooral blij dat ik mijn vriendinnen terug zie. Wat ik heb gedaan in de laatste twee maanden? Vooral veel schoolwerk gemaakt. (lacht) Bang ben ik niet, maar ergens ben je er nooit helemaal gerust in. Maar we zagen filmpjes en daardoor weten we perfect wat we moeten doen en vooral wat we mogen doen op school."Ook mama Nancy Deschoenmaker (47) is er, dankzij de filmpjes van de school, vrij gerust in. "Eerst zag ik het eigenlijk niet zitten om Anaïs naar school te sturen", zucht Nancy. "Haar papa liep het virus op. We zijn gescheiden en Anaïs was net bij haar papa toen hij ziek werd. Hij belde me op om te vragen of Anaïs naar mij mocht komen. Toen bleek dat hij effectief COVID-19 had opgelopen hebben ook wij ons meteen laten testen, dat bleek negatief, gelukkig maar. De schrik zal uiteraard altijd blijven dat de kinderen het ergens kunnen oplopen, maar we moeten ergens opnieuw beginnen. Anaïs zit in het zesde leerjaar, het is voor haar dus erg belangrijk dat ze haar studies aan de lagere school afmaakt."Tussen de intrede van het zesde leerjaar en het eerste leerjaar trekken we al eens naar het groepje van 10 leerlingen van het zesde jaar. De banken staan netjes uit elkaar en alle leerlingen luisteren aandachtig naar wat juffrouw Sofie Vandevoorde te vertellen heeft. "We geven de leerlingen eerst wat introductie over de werking van de school in deze bizarre tijden. Daarna vragen we hen hoe ze de voorbije periode overbrugd hebben. Hoe hun taken gevlot hebben en hoe ze thuis werken ervaren hebben. Vandaag is het belangrijk dat we de leerlingen eerst wat op hun gemak stellen. De leerlingen komen twee dagen per week en de bedoeling is dat ze dan wat taken mee naar huis krijgen om daarna de taken de dag erop in klas te evalueren", aldus juf Sofie.Een half uurtje nadat de leerlingen van het zesde leerjaar aan hun schooldag begonnen komt ook Micheline Tresinie haar dochter Yutta afzetten aan de schoolpoort. Yutta volgt les in het eerste leerjaar. "Toch wel met een gerust hart hoor", vertelt ze. "Ze weet op voorhand wat ze wel of niet mag doen. Ze is nogal een knuffelaar, maar ze weet dat dat nu even niet kan. Ook handjes geven mag voorlopig niet. Ze weet dat ze erg ziek kan worden als ze dat wel doet."Ook in de klasjes wordt ruimte vrijgemaakt om voldoende de handen te ontsmetten. "We hebben een rooster opgemaakt om de handen te wassen. We nemen daar ruim de tijd voor. Ook de middagpauze werd ingekort. Normaal voorzien we uur en drie kwartier, dat werd nu herleid naar een half uur. Voldoende om te eten, de handen te wassen en even te ontspannen", zegt toekomstig directeur Sylvie Van Heddeghem. Sylvie wordt per 1 juni de nieuwe directeur van basisschool Vogelzang en is er helemaal klaar voor. "Ik ken de school al, hé. Ik ben drie jaar de rechterhand geweest van de huidige directeur. Ik volgde de nodige opleidingen en ben klaar om de school over te nemen. Het is inderdaad een rare tijd om directeur te worden van een school. Of ik liever in een normale periode directeur was geworden? Uiteraard, maar voorlopig is dat niet anders. We roeien met de riemen die we hebben." En zo ging de eerste echte schooldag sinds lang van start in basisschool Vogelzang in Oostende.