"De verschrikkingen, beperkingen, nadelen en gevolgen van de corona-epidemie ondervinden we dagelijks", vertelt directeur van Conservatorium aan Zee, Dirk Ooms. "Lichtpuntjes zijn het gevoel van samenhorigheid en solidariteit, én de creativiteit natuurlijk waarvan veel mensen blijk geven in deze uitzonderlijke omstandigheden. Ook in het onderwijs bleven mensen niet bij de pakken zitten, en er kwam een enorme stroom op gang van meetings, skype ontmoetingen, whatsapp conversaties en YouTube filmpjes. Dat de collega's uit het Deeltijds Kunstonderwijs, in Oostende he...

"De verschrikkingen, beperkingen, nadelen en gevolgen van de corona-epidemie ondervinden we dagelijks", vertelt directeur van Conservatorium aan Zee, Dirk Ooms. "Lichtpuntjes zijn het gevoel van samenhorigheid en solidariteit, én de creativiteit natuurlijk waarvan veel mensen blijk geven in deze uitzonderlijke omstandigheden. Ook in het onderwijs bleven mensen niet bij de pakken zitten, en er kwam een enorme stroom op gang van meetings, skype ontmoetingen, whatsapp conversaties en YouTube filmpjes. Dat de collega's uit het Deeltijds Kunstonderwijs, in Oostende het Conservatorium aan Zee (muziek en woord) , en de Kunstacademie aan Zee (beeld), zich hierbij niet onbetuigd zouden laten was te voorzien, laat creativiteit nu net hun handelsmerk zijn." "Het ging in de eerste plaats niet om taken en opdrachten, maar vooral om het volgehouden plezier van het muziek spelen, verhalen vertellen, tekenen of schilderen. We zijn ervan overtuigd dat het net die dingen zijn waar onze leerlingen ontzettend veel aan hebben in deze vreemde dagen waarin angst en onzekerheid overheerst. Creativiteit laat zich niet opsluiten, in geen enkel kot, en onze collega's van het DKO werken daar maar wat graag aan mee", verduidelijkt Peter Defurne, directeur van Kunstacademie aan Zee. Willemijn Vermeir geeft vooral gitaarles in Conservatorium aan Zee. "Ik geef ook les aan leerlingen van het eerste en tweede leerjaar in de initiatierichting woord en muziek", duidt Willemijn. "Ondertussen doe ik dat al twaalf jaar, maar het is mijn eerste jaar dat ik dat doe in Oostende." Willemijn geeft les via Zoom. "Ik heb wat verschillende programma's moeten uitproberen alvorens ik de juiste gevonden had. Zoom is een beetje hetzelfde als Skype, maar beter geschikt voor muziek. Alle videoconferenceprogramma's werden vooral gemaakt voor spraak. Momenteel geef ik zo les aan 90 procent van de leerlingen, de rest gebeurt via Whatsapp. Online les geven vergt uiteraard wat aanpassing, maar ik probeer er ook de voordelen van in te zien. Leerlingen zien zichzelf zitten en gaan daardoor automatisch hun houding aanpassen. De leerlingen krijgen allemaal individueel les, telkens 20 minuten. De oudere leerlingen krijgen dan een half uur les. Normaal komen de leerlingen een uur per week naar school. We moeten creatief zijn in tijden van corona (lacht)."Ook Annelies Langenaekens zocht een creatieve oplossing voor haar leerlingen. "Ik geef muziekspel, vroeger notenleer aan 180 leerlingen", vertelt ze. "Ik maakte voor mijn tien klassen een 'Google Classroom' aan, een beetje vergelijkbaar met sociale media. Het is het perfecte medium om met de ouders en de leerlingen te communiceren zonder dat de mailbox overstelpt raakt. Leerlingen kunnen via die weg elke week hun werkblaadje invullen en ook filmpjes bijvoegen indien nodig en ik kan er dan commentaar opgeven."