Centra voor Volwassenenonderwijs voelen zich niet gehoord: “Er is geen exitplan voor ons”

Peter Soete

De kleuterscholen draaien sinds deze week weer op volle toeren, maar de Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO) blijven voorlopig leeg. “Er is de laatste weken heel veel gecommuniceerd over onderwijs maar voor het volwassenenonderwijs is geen grote exitstrategie bekend. Van onze 300.000 cursisten mogen er amper 5 procent opstarten. Dat frustreert ons mateloos”, zegt Karel Moestermans, directeur van Creo Roeselare en Kortrijk.

“Het volwassenenonderwijs krijgt rake klappen”, begint Creo-directeur Karel Moestermans. “Wij zetten nu vooral in op diplomagerichte opleidingen, tweedekansonderwijs, Nederlands voor anderstaligen en contractonderwijs. Door de conceptnota van minister Hilde Crevits in 2016 is de focus verlegd naar levenslang leren en naar opleidingen die mensen helpen om op de arbeidsmarkt te komen.”

Beperkte lijst

“Bij de versoepeling van de maatregelen die aan de gang is, merken wij dat de CVO’s vergeten worden. Van onze 300.000 cursisten mogen er amper 5 procent opstarten. Dat zijn de cursisten die een laatste module volgen en dan nog is het een beperkte lijst die mag opstarten.”

Van onze 300.000 cursisten, mogen er amper 5 procent opstarten – directeur Karel Moestermans

Karel Moestermans:
Karel Moestermans: “Onze collega’s van Syntra en VDAB mogen wel opstarten omdat zij onder het departement Economie vallen, de CVO’s onder Onderwijs.”© Stefaan Beel

“Onze collega’s van Syntra en de VDAB zijn wel opnieuw opgestart omdat zij onder het departement Economie vallen en niet onder Onderwijs. Onze opleidingen zijn zeker even kwaliteitsvol en onze attesten worden eveneens erkend door het ministerie. Wanneer er cursisten afstuderen in Roeselare, Kortrijk, Ieper, Brugge of Koksijde zijn ze even goed voorbereid als om het even welke opleiding die al is opgestart. Het volwassenenonderwijs biedt flexibele en modulaire opleidingen aan zowel overdag, ‘s avonds als in het weekend en het is bovendien met anderhalve euro per uur ook nog goedkoop.”

Uniek concept

“Wij doen dan ook een warme oproep aan onze West-Vlaamse ministers van Economie, Hilde Crevits en Nathalie Muylle, om ons te betrekken in de heropstart van de economie. Wij bieden een uniek concept maar het is ons niet toegestaan om dat concept te ontplooien. Wij roepen onze ministers op om onze expertise te gebruiken om hun doelstellingen die ze formuleren, te behalen. Wij staan klaar, schakel ons dan alstublieft dan ook in.”

Peter Deman studeert voor fietsenhersteller: “Ik ben al aan het werk, maar weet niet wanneer ik afstudeer”

Peter Deman weet niet wanneer hij zijn opleiding kan afmaken.
Peter Deman weet niet wanneer hij zijn opleiding kan afmaken.© Stefaan Beel

De 33-jarige Peter Deman uit Roeselare volgt zowel de tweede als derde module fietshersteller in Creo. “Ik heb tien jaar als heftruckchauffeur gewerkt bij Beaulieu. Het was een toffe werkomgeving maar opeens kreeg ik te maken met zware epilepsie. Ik kon niet meer werken en kreeg ook een rijverbod. Nu is die ziekte stilaan onder controle en ik werk al opnieuw halftijds als fietshersteller bij Werkplus in Waregem. Ik mocht daar beginnen na mijn eerste module fietshersteller bij Creo. Uiteraard met de belofte dat ik mijn andere modules zo snel mogelijk zou afwerken. Ik was daarmee bezig en volgde zowel de tweede als laatste module voor elektrische fietsen waardoor ik sneller zou afstuderen. Ik zag het echt helemaal zitten en was volledig gemotiveerd. Maar wanneer mijn opleidingen opnieuw zullen starten? Geen idee.”

“Mijn vrouw en ik zijn door een diep dal gegaan door mijn ziekte, echt waar. Door een opleiding te volgen, sta ik weer positief in het leven. Het zal trouwens mijn eerste diploma zijn dat ik behaal in mijn leven. Ik ben volgens de onderzoeken vanaf mijn 30 jaar misschien wel 100 procent werkonbekwaam, maar ik wil dat niet. Ik wil een zinvol leven en niet de rest van mijn leven thuiszitten.”

Chris en Jazan: “Wij willen werken maar kunnen nu niet”

Jazan Anas en Chris Girizina:
Jazan Anas en Chris Girizina: “Met een getuigschrift kunnen we meteen aan de slag. Nu moeten we het stellen met een leefloon, maar wij willen werken.”© Stefaan Beel

Chris Girizina uit Burundi woont sinds drie jaar in België en Jazan Anas uit Syrië is hier twee jaar. Allebei zouden ze op 16 maart starten met een opleiding tot heftruckchauffeur.

“Ik heb er zelfs mijn job bij McDonalds voor opgegeven”, begint Chris. “Mijn interimkantoor had me verteld dat ik zeker aan de slag kon met mijn certificaat van heftruckchauffeur en ik keek er erg naar uit. Maar de opleiding werd uitgesteld en nu mag die ook nog niet opstarten. Misschien kan dat wel in september maar voor mij is dat niet leuk. Ik kan niet beginnen als heftruckchauffeur bij de werkgever die het interimkantoor had voorgesteld omdat ik geen opleidingscertificaat heb. Wij willen absoluut werken en ons integreren. We hebben eerst Nederlands geleerd en volgen nu technische opleidingen om meer kansen te hebben op de arbeidsmarkt. We zitten geblokkeerd en dat willen we laten weten aan de verantwoordelijke politici.”

“Ik probeerde in december al de opleiding te volgen maar die was volzet”, neemt Jazan over. “Maart was de volgende optie. Ik krijg een leefloon en mag maar enkele dagen per maand werken maar ik wil voltijds werken en niet afhankelijk zijn van een leefloon. Ik was tien jaar mecanicien in Syrië en kan zeker inzetbaar zijn in een technische functie. Maar dan moeten we zo snel mogelijk weer opstarten.”

Peter Deman studeert voor fietsenhersteller: “Ik ben al aan het werk, maar weet niet wanneer ik afstudeer”

Peter Deman weet niet wanneer hij zijn opleiding kan afmaken.
Peter Deman weet niet wanneer hij zijn opleiding kan afmaken.© Stefaan Beel

De 33-jarige Peter Deman uit Roeselare volgt zowel de tweede als derde module fietshersteller in Creo. “Ik heb tien jaar als heftruckchauffeur gewerkt bij Beaulieu. Het was een toffe werkomgeving maar opeens kreeg ik te maken met zware epilepsie. Ik kon niet meer werken en kreeg ook een rijverbod. Nu is die ziekte stilaan onder controle en ik werk al opnieuw halftijds als fietshersteller bij Werkplus in Waregem. Ik mocht daar beginnen na mijn eerste module fietshersteller bij Creo. Uiteraard met de belofte dat ik mijn andere modules zo snel mogelijk zou afwerken. Ik was daarmee bezig en volgde zowel de tweede als laatste module voor elektrische fietsen waardoor ik sneller zou afstuderen. Ik zag het echt helemaal zitten en was volledig gemotiveerd. Maar wanneer mijn opleidingen opnieuw zullen starten? Geen idee.”

“Mijn vrouw en ik zijn door een diep dal gegaan door mijn ziekte, echt waar. Door een opleiding te volgen, sta ik weer positief in het leven. Het zal trouwens mijn eerste diploma zijn dat ik behaal in mijn leven. Ik ben volgens de onderzoeken vanaf mijn 30 jaar misschien wel 100 procent werkonbekwaam, maar ik wil dat niet. Ik wil een zinvol leven en niet de rest van mijn leven thuiszitten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier