Zo'n vorm van werkplekleren met een voltallige klas is een uniek project, waar de betrokken VTI-leerkrachten trots op zijn: Luc Boone, Hans Vangheluwe, Kurt Vermet en het zogenoemde technisch team met Miranda De Laere, Gino Seys en Rik Baekelandt.
...

Zo'n vorm van werkplekleren met een voltallige klas is een uniek project, waar de betrokken VTI-leerkrachten trots op zijn: Luc Boone, Hans Vangheluwe, Kurt Vermet en het zogenoemde technisch team met Miranda De Laere, Gino Seys en Rik Baekelandt.De leerlingen van de genoemde klas, die van de twee weken stage mochten proeven, zijn Maxim Callewaert, Tuur Callewaert, Jens Casteleyn, Bram Claeys, Kevin Compernol, Aquino Dekoninck, Aicko Delaeter, Kenan Depoorter, Anatkin Deramoudt, Thomas Derieuw, Ruben Desloovere, Wouter Dumarey, Jordan Neyens en Ronan Vancauwenberghe."Deze vorm van werkplekleren is een ander spoor dan het duaal leren, dat onze school ook aanbiedt", aldus leraar algemene vakken Kurt Vermet uit Torhout, die de communicatie naar de buitenwereld voor zijn rekening neemt. "Via 14 kortlopende opleidingen op verschillende werkposten in VDL kregen onze leerlingen een stoomcursus elektrische busbouwer. Zowel het VTI als VDL willen het werkplekleren verder uitbouwen als onderwijs- en opleidingsvorm om jongens en meisjes uit het TSO en het BSO te motiveren voor andere vormen van leren, die hun interesse meer opwekken. Het doet ons plezier dat de busbouwer onze school daarin als een bevoorrechte partner beschouwt. De voorbije tien jaar rekruteerde VDL al om en bij de 20 nieuwe werknemers uit onze VTI-afdelingen mechanica, elektriciteit en houtbewerking en dit tot ieders tevredenheid."VDL is de laatste tijd amper uit het nieuws weg te branden. Sinds augustus van vorig jaar rollen in de fabriek niet langer dieselbussen van de band, maar daarentegen elektrische en hybride bussen. "Die radicale keuze loont", weet Kurt. "Vorige maand nog maakte directeur Peter Wouters van de vestiging in Roeselare bekend dat VDL een gloednieuwe bussenfabriek zal neerpoten langs de Roeselaarse ring. De grond is al verworven en de fabriek zou in 2021 realiteit moeten zijn."Van koetsen tot bussen VDL Roeselare wordt in de volksmond nog altijd Jonckheere genoemd. Dat was de naam van de familie die het bedrijf ooit op de huidige locatie runde. Er werden vanaf 1881 koetsen gemaakt, vanaf 1902 auto's en na 1922 de eerste bussen. In 2011 kreeg de onderneming haar huidige naam. Dat gebeurde na de overname door het familiebedrijf Van der Leegte (VDL). Wereldwijd stelt de groep 17.000 mensen te werk, verspreid over 104 vestigingen in 20 landen. In de fabriek in Roeselare - met zo'n 700 werknemers - worden tegenwoordig enkel nog hybride, zuiver elektrische en waterstofbussen geproduceerd."Op die manier vervult het bedrijf een pioniersrol in de bouw van elektrische bussen in Europa", zegt Kurt Vermet. "De omvangrijke orders blijven binnenlopen, niet alleen vanwege de vaste klanten uit Duitsland, Nederland en Zweden, maar recent ook uit Frankrijk, Zwitserland, Denemarken en Noorwegen. Vooral de grote Europese centrumsteden zetten stevig in op geluidsarme bussen zonder schadelijke uitstoot. Dat we met ons VTI een bevoorrechte band mogen onderhouden met een dergelijk innovatief topbedrijf, is een zegen. We zijn bijzonder blij dat we op die manier onze leerlingen kunnen voorbereiden op de toekomst. De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is een win-winsituatie."