Ook voor juf Annelies Bonte zijn het vreemde tijden. De Brugse jongedame staat normaal gezien met veel passie en enthousiasme in de peuter- en eerste kleuterklas van de vrije basisschool Immaculata in Sint-Michiels. Door de coronacrisis moet ze haar kleutertjes nu al meer dan twee maanden missen. En omgekeerd uiteraard. "Het bracht me op een idee en het heeft alles te maken met onze klaspop Jules", vertelt Annelies. "Klaspop Jules is een figuurtje van uitgeverij Zwijsen waarvan dus ook fysieke popjes gemaakt worden. Jules is in héél veel peuter- en kleute...

Ook voor juf Annelies Bonte zijn het vreemde tijden. De Brugse jongedame staat normaal gezien met veel passie en enthousiasme in de peuter- en eerste kleuterklas van de vrije basisschool Immaculata in Sint-Michiels. Door de coronacrisis moet ze haar kleutertjes nu al meer dan twee maanden missen. En omgekeerd uiteraard. "Het bracht me op een idee en het heeft alles te maken met onze klaspop Jules", vertelt Annelies. "Klaspop Jules is een figuurtje van uitgeverij Zwijsen waarvan dus ook fysieke popjes gemaakt worden. Jules is in héél veel peuter- en kleuterklassen in Vlaanderen aanwezig en ook in mijn klas. Iedere morgen zingen de kindjes het 'goede morgen' liedje van en voor Jules en er wordt telkens een 'vriendje van de dag' aangeduid voor Jules. Hij gaat ook in het weekend mee naar huis met een van de kindjes die er dan moet voor zorgen en op maandag vertellen over de belevenissen. Dus Jules is écht wel bekend en geliefd bij onze kleuters. Maar nu iedereen thuis moest blijven zat Jules daar maar alleen in de klas. Daarom dat ik besloot hem mee naar huis te nemen én vooral overal met mee te laten gaan tijdens mijn fiets- en wandeltochten door Brugge. Zo kon ik voor de kleuters een mooi verhaaltje maken." Annelies trok met Jules naar onder meer het Begijnhof en het Minnewater waar ze de zwanen ontdekten. Ze hielden ook halt aan het Astridpark, waar door de fontein een regenboog te zien was, en naar de Markt waar ze luisterden naar de klokken van het Belfort. "We gingen verder ook fietsen langs de Damse Vaart en bakten koekjes thuis. Wat trouwens ook wel leuk is, is dat veel mensen op straat, en zeker de kindjes, het figuurtje van klaspop Jules direct herkennen en ons zo aanspreken. Ik nam overal foto's van én maakte zelfs ook filmpjes. Niet zomaar leuke filmpjes; ik zorg er ook voor dat de kindjes er wat van kunnen opsteken. De foto's en filmpjes stuur ik dan naar de ouders, met de bedoeling dat de peuters en kleuters er dan zo naar kunnen kijken. Ik denk dat ze zo echt wel nog een beetje bijleren in deze periode. Via de avonturen van Jules krijgen ze ook nog wat woordenschat mee en leren ze verder nadenken en redeneren." Annelies staat zelf ook deels in voor de opvang op school en daar krijgt ze heel wat leuke reacties. "Daar hoor ik de kleuters en zeker ook hun ouders die zeggen dat ze er al heel veel plezier aan hebben beleefd. Via die filmpjes en foto's kan ik aan de kindjes dan ook duidelijk maken hoe hard klaspop Jules hen mist én hoezeer hij er naar uit kijkt om iedereen nog eens terug te zien. Of de kleuters dit jaar nog zullen mogen terug keren naar school, daar heb ik het raden naar. Ik hoop toch wel dat er minstens toch nog één 'terugkeermomentje' kan georganiseerd worden zodat we dit vreemde jaar schooljaar toch mooi kunnen afsluiten." (PDV)