Na de eerste demonstratie van schooldirecteur Joost Dendooven zijn wij al overtuigd: de 'augmented reality' heeft binnen de schoolmuren een absolute meerwaarde. "Geloof me, het is zeker niet onze bedoeling om zomaar uit te pakken met iets nieuws. Al jaren volgt het schoolbestuur de nieuwste trends in technologie. iPads worden nú al vaak gebruikt in de lessen. Met het invoeren van de nieuwe applicatie in het volledige gebouw zetten we gewoon een volgende stap", zegt de directeur. Opvalle...

Na de eerste demonstratie van schooldirecteur Joost Dendooven zijn wij al overtuigd: de 'augmented reality' heeft binnen de schoolmuren een absolute meerwaarde. "Geloof me, het is zeker niet onze bedoeling om zomaar uit te pakken met iets nieuws. Al jaren volgt het schoolbestuur de nieuwste trends in technologie. iPads worden nú al vaak gebruikt in de lessen. Met het invoeren van de nieuwe applicatie in het volledige gebouw zetten we gewoon een volgende stap", zegt de directeur. Opvallend: wie door het gebouw loopt, merkt niks van de verborgen foto's en filmpjes. Die zitten als het ware verborgen in de muur. Pas wanneer iemand de applicatie opent op een iPad of iPhone en daarna de omgeving scant, komt de informatie op het scherm tevoorschijn. De directeur neemt ons mee naar de hoofdingang van de basisschool en toont daar meteen een eerste 'verborgen' boodschap."Hier heb ik enkele jaren geleden de Ice Bucket Challenge gedaan", legt Dendooven uit. "Kijk nu goed. Ik open de applicatie op de iPad, scan de omgeving en 'pats', exact op deze plek (wijst naar de plaats waar hij de uitdaging onderging, red.) komt het filmpje tevoorschijn op het scherm. Fantastisch wat er allemaal mogelijk is." Bij het binnenwandelen komen we een fotowand tegen met ruim 400 foto's. Achter enkele tientallen afbeeldingen zit extra informatie of beeldmateriaal verborgen. Dat gaat van filmpjes tot archieffoto's en krantenknipsels. De mogelijkheden zijn oneindig. "We hebben gelukkig een uitgebreid schoolarchief. Op termijn willen we in het volledige gebouw 'augmented reality' invoeren."Voor een goed begrip: niet elke leerling loopt door de gangen met een iPad of iPhone voor de neus. "Op dit moment is de app specifiek voor onze bezoekers en voor de leerkrachten die iets willen tonen aan de leerlingen. Toch is het nu al een meerwaarde. Tekeningen die aan de muur hangen, hebben we aangevuld met een filmpje over 'the making of', dan zie je de kinderen tekenen. Welke ouder vindt het nu niet leuk om zoiets te zien?", zegt directeur Dendooven trots.In de nabije toekomst zal de applicatie in de lessen geïntegreerd worden. Concreet wordt daarbij gedacht aan filmpjes die oplichten met extra informatie op een blad vol tekst. Simpel voorbeeld: denk aan een filmpje van de aanslagen op 11 september 2001 in Amerika dat meer duiding geeft bij de theoretische tekst. De kostprijs voor de applicatie is quasi nihil. En de kinderen? Die vinden het fantastisch. (MM)