Het economisch principe blijft inherent aan deze trendy party: vraag en aanbod. De drank die het meest verkocht en gegeerd wordt, stijgt in prijs en vice versa. Alert zijn tijdens de party is de boodschap, rationeel en attent zijn voor prijsveranderingen. Betalen met een NFC-bankkaart is al ingeburgerd, oplaadbaar via de smartphone en ook nu kan de grootste beursspeler - de groep die het meest aankoopt - met 300 euro wins...

Het economisch principe blijft inherent aan deze trendy party: vraag en aanbod. De drank die het meest verkocht en gegeerd wordt, stijgt in prijs en vice versa. Alert zijn tijdens de party is de boodschap, rationeel en attent zijn voor prijsveranderingen. Betalen met een NFC-bankkaart is al ingeburgerd, oplaadbaar via de smartphone en ook nu kan de grootste beursspeler - de groep die het meest aankoopt - met 300 euro winst huiswaarts keren. Het organisatieteam heeft er al enkele zware vergaderingen opzitten. Dat getuigen Jan Maes, actief in de filmsector, en Enzo Vanhauwaert en Joppe Coopman, allebei leider bij de Chiro-jongens en in Gent student, respectievelijk burgerlijk en industrieel ingenieur."Ons nieuwe project, de BOB-actie, is bedoeld als een sensibiliserende actie en als bedanking. Want wijzelf zijn uitermate begaan met de problematiek. Het is duidelijk: drinken en de wagen besturen, dat gaat nooit samen", zegt Jan Maes. "Als we samen uitgaan, vaak naar Chiro-festiviteiten en nu zeker voor onze promocampagne met flyers, spreken we vooraf duidelijk af: Wie is BOB en wie niet? Die afspraak respecteren we met strenge hand.""Onze campagne staat los van wat dan ook en is niet het gevolg van een pijnlijk incident bij vorige edities. Het is gewoon ons initiatief, vrank en vrij genomen. Bij het binnenkomen krijgt de bezoeker de mogelijkheid deel te nemen aan de actie en te beloven geen alcoholische dranken te nuttigen. We vergewissen er ons van of de persoon een rijbewijs heeft, checken de identiteitskaart en noteren de naam. Als hij dan laat op de avond of in de vroege ochtend de feesttempel verlaat, passeert hij onze stand met alcoholtesters. Geen teken van drankverbruik? Dan betalen we het toegangsgeld van 5 euro graag terug.""We denken dat er een 50-tal deelnemers zullen zijn. Heel wat bezoekers zijn tussen de 16 en 18 jaar en hebben dus nog geen rijbewijs. Ze komen naar onze fuif met een bestuurder, die geen alcohol drinkt. En dat juichen we toe en belonen we graag."(Roland Van De Steene)