Vorig jaar volgden juf Ruth van klas 4A en directrice Carmine Fierens een bijscholing over lezen. Daar merkten ze dat de school nog veel verbetering kon boeken qua taal- en leesbeleid. "We kregen er de belangrijke les mee dat de leerlingen geprikkeld moeten worden om te lezen en dat de school lezen moeten uitademen. Daarom kwamen we op het idee de oude computerklas om te vormen tot een leesbos. Sinds de komst van chromebooks en tablets stond die immers leeg", legt juf Ruth uit.
...

Vorig jaar volgden juf Ruth van klas 4A en directrice Carmine Fierens een bijscholing over lezen. Daar merkten ze dat de school nog veel verbetering kon boeken qua taal- en leesbeleid. "We kregen er de belangrijke les mee dat de leerlingen geprikkeld moeten worden om te lezen en dat de school lezen moeten uitademen. Daarom kwamen we op het idee de oude computerklas om te vormen tot een leesbos. Sinds de komst van chromebooks en tablets stond die immers leeg", legt juf Ruth uit. Samen met meester Jonas Brants werkte ze het idee in de praktijk uit. Tijdens de lockdown gingen ze samen met enkele kinderen van de noodopvang aan de slag. Het leesbos kreeg vorm. "Het is een knusse plek waar de kinderen zich tijdens de middagpauze kunnen terugtrekken om een boek te lezen. Momenteel is het aantal boeken nog beperkt, maar maandelijks bezoeken de klassen de Wielsbeekse bibliotheek Bibox, zodat er toch genoeg leesmateriaal voorhanden is."Een initiatief zoals het leesbos was voor de Wielsbeekse school een must. Het is immers niet eenvoudig om alle kinderen aan het lezen te houden. Het leesbos bevindt zich in de afdeling in de Molenstraat waar het vierde, vijfde en zesde leerjaar zich bevinden. "In het eerste, tweede en derde leerjaar leert het kind technisch lezen. Maar later bestaat de kans dat de motivatie om te lezen vermindert. Zo zien we dat kinderen die moeite hebben met het tekstbegrip of het tempo eerder een tekening maken dan een boek lezen. Anderen grijpen dan weer sneller naar een boek", geeft ze aan. Lezen is niet alleen letters herkennen, maar het gaat verder dan dat, meent de juf. "Lezen kan de woordenschat van de kinderen enorm uitbreiden, waardoor ze ook meer zullen begrijpen in het dagelijkse leven. Door boeken te lezen kunnen kinderen gevoelens van anderen beter begrijpen en zich bijvoorbeeld ook beter inleven in andere culturen. Veel lezen biedt dus veel voordelen", klinkt het.Op 25 september werd het leesbos feestelijk geopend. Enkele anekdotes van de leerkrachten brachten de leerlingen bij hoe belangrijk lezen kan zijn. "Zo vertelde juf Els dat ze vroeger helemaal niet graag las, maar sinds ze één boek gelezen heeft is dat helemaal veranderd en leest ze nu heel graag. De kinderen keken nogal op toen ze dat bekende." Vanaf deze week kunnen kinderen over de middag terecht in het leesbos. "Tijdens de kleine speeltijden houden we het leesbos gesloten, maar over de middag kunnen leerlingen zelf de sleutel nemen en het openen. Het is de bedoeling dat de kinderen zelf voor een stuk de verantwoordelijkheid dragen over hun nieuwe leesplaats. We hopen dat het leesbos een veel bezochte plaats wordt", sluit juf Ruth af. (NVR)