Omdat er zoveel te doen is rond het leesplezier en het leesniveau van de leerlingen in het lager onderwijs, wil de Stedelijke Basisschool Noord op een positieve manier anticiperen. "Op onze school kunnen kinderen op een integratieve manier aan de slag met boeken. We richtten een hele nieuwe containerklas in als LeesLab. Kinderen die uit zichzelf eigenlijk niet zo graag lezen, aan het lezen krijgen, dat is de essentie van het LeesLab", zegt Ilse Holvoet als zorgcoördinator SBN Hulste. "Sommige kinde...

Omdat er zoveel te doen is rond het leesplezier en het leesniveau van de leerlingen in het lager onderwijs, wil de Stedelijke Basisschool Noord op een positieve manier anticiperen. "Op onze school kunnen kinderen op een integratieve manier aan de slag met boeken. We richtten een hele nieuwe containerklas in als LeesLab. Kinderen die uit zichzelf eigenlijk niet zo graag lezen, aan het lezen krijgen, dat is de essentie van het LeesLab", zegt Ilse Holvoet als zorgcoördinator SBN Hulste. "Sommige kinderen doen het niet graag omdat ze het niet zo goed kunnen, door bijvoorbeeld leesstoornissen, of omdat ze zich niet goed kunnen focussen en beelddenkers zijn, of simpelweg omdat ze niet goed kunnen stilzitten", duidt directeur Leen Pison. Om aan die zorgnood tegemoet te komen, integreerde de school het beste uit drie werelden, lezen, STEM en muzische vorming, in één totaalconcept, het LeesLab. Daarin doorlopen de kinderen drie fasen. De eerste is 'Lees het' of lezen in al zijn facetten. "Model staan en Boekpromotie staan in deze fase centraal. Denk luisterboeken, e-boeken, prentenboeken, jeugdboeken, strips, informatieve boeken, enzovoort", zegt zorgcoördinator Ilse Holvoet. Een tweede fase is 'Droom het'. "Dat is een ontwerpfase. De kinderen schetsen, tekenen, ontwerpen, naargelang hoe ze hun boek/verhaal willen verwerken. Dit kan op de tekentafel maar ook digitaal op de laptop of tablet." De derde fase is 'Maak het, Doe het'. "De kinderen krijgen de vrijheid om muzisch, dramatisch, taalvaardig of beeldend aan de slag te gaan." De leerkracht is de coach aan de zijlijn om de kinderen te inspireren en op weg te helpen. "ICT, STEM en alle materialen staan ter beschikking van de kinderen om hun boekendromen werkelijkheid te laten worden", vertelt de directeur. "Kinderen die graag een boek lezen, doorlopen de fasen in deze volgorde. In het LeesLab hangt de startfase af van het kind zelf. Een doener zal eerder in de 'Maakt het'-fase willen starten", duidt Ilse Holvoet. "De leerling ontwerpt bijvoorbeeld eerst een plastiekstofzuiger die de vervuiling op zee aanpakt. Vervolgens speurt hij of zij naar boeken die aangeven hoeveel plastiek er in de zeeën ronddrijft en verdiept er zich dan verder in via 'Lees het'. De leerling eindigt met een plan van aanpak voor zijn stofzuiger in de fase 'Droom het'. Op die manier creë-ren we, volgens de eigenheid van elk kind, verschillende toegangswegen om tot lezen te komen. Van lezen maken we zo een herinnering", besluit zorgcoördinator Ilse Holvoet.