"Toen er in 1978 een nieuwe sporthal werd gebouwd in Kruishoutem kreeg ik de vraag of ik daar een paar uurtjes per week balletles wou geven. Ik ben op dat voorstel ingegaan en kreeg een klasje van 13 ballerina's. Dat kleine groepje is echter snel gegroeid, dankzij de vele mond-tot-mondreclame", begint Mia haar verhaal.
...

"Toen er in 1978 een nieuwe sporthal werd gebouwd in Kruishoutem kreeg ik de vraag of ik daar een paar uurtjes per week balletles wou geven. Ik ben op dat voorstel ingegaan en kreeg een klasje van 13 ballerina's. Dat kleine groepje is echter snel gegroeid, dankzij de vele mond-tot-mondreclame", begint Mia haar verhaal. Haar dochter Annelies volgde een klassieke dansopleiding en is daarna al snel mee gestapt in het verhaal van haar moeder. "Toen Annelies 20 jaar later haar opleiding ballet aan de academie afgerond had, kregen we meer en meer de vraag van ouders om ook in Tielt te starten met balletlessen. Aanvankelijk werden die lessen gegeven in 't Nieuwland en in de fitnesszalen van de Patersklassen. Daarna zijn we verhuisd naar de nieuwe sporthal De Ponte. Bovendien konden we op zaterdag ook terecht in Tanneke", vertelt Mia."We zijn heel tevreden met het aantal leerlingen dat wij in onze balletschool hebben. Voor een grote groep staan we absoluut niet te springen. Een van onze stokpaardjes is dat we elke leerling individueel begeleiden. We willen iedere leerling een goede klassieke fond geven en dat vergt heel veel moeite en een erg goede begeleiding. Naast Annelies en ikzelf zijn er uiteraard ook nog andere lesgevers: Arne (musical), Bram (hiphop en break), Bruno (hiphop), Emma (milieu en repertoire), Gillian (techniek en repertoire), Sharon (techniek en pointes), Thanh (break) en Veerle (jazz)", somt Mia op."Naast onze balletschool, geeft mijn dochter Annelies ook nog les in de Peter Benoit Academie. Die lessen zijn altijd 's avonds en op woensdagnamiddag. Voorlopig valt dat nog allemaal goed te combineren. Het is uiteraard wel druk, maar de passie drijft ons iedere dag", zegt Mia. "Ik neem vooral de jongste groepen voor mijn rekening, terwijl Annelies verantwoordelijk is voor de oudere leerlingen. Onze lesgeefsters Sharon Biebuyck en Veerle Verbrugghe betekenen ook heel veel voor onze vereniging en voor de organisatie van het optreden. Voor de choreo's van ons optreden hebben we ook de hulp gekregen van Joëlle Auspert en Alessandra Spada."Naar aanleiding van de 40ste verjaardag brengt de balletschool op 19, 20, 21 en 22 april The Sleeping Beauty. "Tijdens de voorstelling werken we met projecties en bewegende beelden. Dat wordt verzorgd door een professionele firma. Zo zullen de toeschouwers de haag rond het kasteel van Doornroosje gedurende de voorstelling zien groeien. In het verhaal staat het duel tussen goed en kwaad centraal. Dat zorgt voor erg aangrijpende choreografieën." "Ik vind het vooral belangrijk voor de jongste dansertjes dat ze de non-verbale gebaren van het ballet ook leren begrijpen. Dankzij de muziek van Tsjaikovski kan ik die non-verbaliteit pedagogisch bijbrengen. Op die manier leren mijn leerlingen hun emoties ook echt voelen en kunnen ze die ook vertolken in dans", haalt Mia aan. "Wij werken eigenlijk wel vaker met expressie. Dat komt omdat ballet veel meer is dan alleen techniek. Je moet een evenwicht leren vinden tussen die expressie en de techniek.""De hoofdrollen worden gedanst door klassiek geschoolde dansers. Dat is ook echt nodig, want de stukken uit The Sleeping Beauty zijn van een erg hoog niveau. Doornroosje wordt op vrijdagavond, zaterdagmiddag en zondagavond gedanst door Gillian Libbrecht en op zaterdagavond, zondag- en maandagmiddag door Céleste Icket. Arne Schögler vertolkt prins Désiré en de lilafee wordt gespeeld door Indra Vandenbossche en Sharon Biebuyck. Tot slot wordt de boze fee Carabosse vertolkt door Veerle Verbrugghe", besluit Mia Callewaert.(Stephanie Desmet)