De oprichting van het nieuw autonoom gemeentebedrijf staat in het bestuursakkoord en wordt nu gerealiseerd. "Onze stad moet op vlak van mobiliteit echt een inhaalbeweging maken ten opzichte van heel wat andere steden. Met dit nieuw autonoom gemeentebedrijf maken we versneld werk van een totaalplan. Het einddoel is vlot verkeer in een verkeersveilig Oostende, waar elk vervoersmiddel z...

De oprichting van het nieuw autonoom gemeentebedrijf staat in het bestuursakkoord en wordt nu gerealiseerd. "Onze stad moet op vlak van mobiliteit echt een inhaalbeweging maken ten opzichte van heel wat andere steden. Met dit nieuw autonoom gemeentebedrijf maken we versneld werk van een totaalplan. Het einddoel is vlot verkeer in een verkeersveilig Oostende, waar elk vervoersmiddel zijn plaats heeft", zegt burgemeester Bart Tommelein."Met Mobil-O zullen we investeren in nieuwe parkeerinfrastructuur. Want om het stadscentrum autoluw te maken, moeten we vlakbij dat centrum volwaardige alternatieven aanbieden aan de automobilist" aldus bevoegd schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA). "Tegelijk hebben we ook de ambitie om van Oostende dé fietsstad van Vlaanderen maken.""Dat betekent dat we ook zorgen voor meer fietsinfrastructuur, zoals veilige en comfortabele fietsstallingen. We willen de stad teruggeven aan de Oostendenaars, met een verhoogde leefbaarheid en aandacht voor verkeersveiligheid", voegt schepen Natacha Waldmann (Groen) toe. "Eindelijk komt er een mobiliteitsplan waar zowel de verzuchtingen van de handelaars, de inwoners als de bezoekers stadsbreed op elkaar afgesteld worden", aldus schepen Bart Plasschaert (CD&V).Vanuit Mobil-O zal gewerkt worden aan 'Mobility as a Service' (MaaS). "We willen een platform aanbieden, bovenop de operatoren zelf, om verschillende vervoerswijzen gebundeld aan de klant aan te bieden. Daarmee kan iemand perfect een reisroute uitstippelen van punt A naar punt B, waarbij hij met de wagen naar Oostende komt, parkeert aan de rand van het stadscentrum, daar een elektrische bus neemt om vervolgens het laatste stukje van de route met de deelfiets of -step af te leggen. Het is de bedoeling dat men op dat ene platform niet alleen een route kan uitstippelen, maar meteen ook parking reserveren, een busticket kopen en een deelfiets bestellen" legt Björn Anseeuw uit.(HH)