N-VA Oostende wil komaf maken met 1 euro-winkels

De N-VA heeft een 'groeiplan' voor Oostende klaar. © HH
Redactie KW

‘Durft Oostende groeien?’ Dat is de centrale vraag in het hele programma van N-VA, dat donderdag werd voorgesteld. De partij stelt onder meer elektrische pendelbussen naar het centrum voor, die op termijn zelfrijdend worden.

“Oostende heeft ontzettend veel unieke troeven. Die moet je koesteren, uitspelen en waarderen. En daar is nog veel werk aan de winkel”, zegt N-VA-lijsttrekker Björn Anseeuw. “Met de N-VA hebben we een groeiplanvoor meer veiligheid, meer welvaart, minder armoede, een einde aan het lakse sociale beleid, een leefbare mobiliteit en de uitstraling die onze Koningin der Badsteden verdient.”

De partij wil meer kwaliteit en een nettere stad. “Oostende straalt te veel vergane glorie uit”, luidt het. “De meeuwenproblematiek pakken we aan met een tweesporenbeleid: minder afval op straat en broedplaatsen buiten de stad. Huisvuil wordt voor 10 uur ‘s morgens opgehaald. We willen ook een uniek ontwerp voor het Oostendse straatmeubilair en organiseren hiervoor een wedstrijd. We willen ook komaf maken met 1 euro-winkels in de winkelstraten. We hanteren een vergunningenbeleid waarmee we kwaliteitseisen opleggen aan handelszaken in de stad”, zegt Björn Anseeuw.

“Waarden en normen delen”

“Nieuwe Vlamingen vragen we onze waarden en normen te delen, onze taal te leren en onze gewoonten te respecteren. We nodigen hen uit bij te dragen aan onze samenleving, maar zeggen resoluut neen tegen diegenen die democratische waarden als vrijheid, gelijkheid van man en vrouw en respect verwerpen. Voor hen is er geen plaats in Oostende“, aldus Björn Anseeuw.

Wat veiligheid betreft, wil de N-VA naar het voorbeeld van Rotterdam ‘stadsmariniers’ inschakelen, aanspreekpunten in elke wijk, die problemen direct en daadkrachtig kunnen oplossen. De partij is ook voor een sluitend, hoogtechnologisch cameranetwerk over de hele stad, de zeedijk, maar ook de fietsenstallingen, en slimme led-verlichting op straten en pleinen.

Op sociaal vlak pleit de partij andermaal voor een fraudecel bij het Sociaal Huis en voor een onderwijscel, die problemen als spijbelen, schooluitval, kleuterparticipatie… aanpakt voor alle scholen, netten en onderwijsvormen. Voor N-VA is het Nederlands de enige voertaal voor contact van burgers met stad, kinderopvang, scholen. “We stellen als stad enkel nog tolken ter beschikking voor wie minder dan twee jaar in ons land is. Deze tolk wordt in principe betaald door de gebruiker: eerst een symbolische bijdrage en later het volledige bedrag.”

Elektrische pendelbussen

De N-VA wil minder belastingen op ondernemen, slechts één ondernemingsvergunning in plaats van een veelheid aan vergunningen, open data om autobestuurders real-time informatie te geven over de mobiliteit in de stad en het beschikbare parkeeraanbod en een grote parkeergarage onder de Verenigde-Natieslaan. De partij blijft ook gewonnen voor een ringweg rond Oostende en stelt voor om elektrische centrumpendels in te zetten voor een autoluw stadscentrum. Die moeten op termijn zelfrijdend worden.

“Op strategische plaatsen halen we krotten van de markt door ze zelf te kopen en te renoveren”, stelt de N-VA voor. “We volgen leegstaande en verwaarloosde woningen van nabij op en zetten de eigenaars aan om ze opnieuw op de markt te brengen. Alleen willen we veel meer inzetten op een positief beleid voor het renoveren van woningen. Daarom willen de multibel-actie grondig evalueren en bijsturen waar nodig.”

De partij heeft in het programma ook veel aandacht voor verenigingsleven en vindt dat de stad en het Sociaal Huis niet in de plaats van verenigingen moeten treden. De Grote Post moet via een budgetvriendelijk verhuurbeleid nog meer tot een open werking komen. De partij wil een ‘open incubatiecentrum’ oprichten, waar beeldende kunstenaars kunnen creëren, samen creëren en anderen kunnen ontmoeten.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier