Zal de West-Vlaming het klimaatprobleem oplossen? Misschien wel

Noémie Wouters, ceo van Greenbridge: "We onderschatten vaak de West-Vlaamse inbreng in klimaatoplossingen." © Davy Coghe
Hannes Hosten

“We onderschatten de West-Vlaamse inbreng in klimaatoplossingen,” laat Noémie Wouter optekenen in het interview dat KW had met de ceo van Greenbridge uit Oostende. Onze kustprovincie scoort inderdaad hoog als het op innovatie komt rond het klimaat.

In het Oostendse innovatiecentrum GreenBridge werken onderzoekers en bedrijven samen aan technologische vernieuwingen, vooral gelinkt aan zeeën en oceanen. Een belangrijke poot is blue energy: GreenBridge experimenteert met wind-, golf- en getijdenenergie. “We onderschatten soms hoe groot de West-Vlaamse inbreng in klimaatoplossingen wel is”, zegt ceo Noémie Wouters.

“Wij werken aan technologische innovaties om oplossingen te bieden aan de uitdagingen waar de mensheid voor staat”, legt ceo Noémie Wouters de visie van GreenBridge uit. “Met onze ligging aan zee leggen we de klemtoon op innovaties die zeegebonden zijn: blue energy, aquacultuur, mariene biotechnologie, duurzame diepzeemijnbouw en kustverdediging. Daarnaast zijn we ook actief op het vlak van duurzame energie. We zijn een ontmoetingsplaats tussen onderzoekers en bedrijven in die branches, waar nieuwe innovatieprojecten kunnen ontstaan.”

Het Belgisch deel van de Noordzee is meer een proeftuin voor golfenergie. Er werd al getest voor de kust van Oostende

Eén van de bedrijven op GreenBridge is Laminaria, een pionier in golfenergie. “Zij ontwikkelden een golfenergieconvertor, een boei waarin de energie uit de golven omgezet wordt in elektriciteit. De technologie is nog niet te commercialiseren, maar zit wel in een verregaande onderzoeksfase. Het is moeilijk om investeerders te vinden omdat het risico op schade door stormen heel groot is. Maar Steven Nauwelaerts van Laminaria ontwikkelde een systeem om het toestel tot 30 meter naar beneden te trekken bij zware stormen.”

“Het Belgisch deel van de Noordzee is meer een proeftuin voor golfenergie. Er werd al getest voor de kust van Oostende”, aldus Noémie Wouters. “Maar voor commerciële uitbating zijn de golven bij ons niet hoog genoeg. Laminaria is zijn technologie nu aan het testen voor de Orkney-eilanden in Schotland. Het bedrijf zal naar Schotland verhuizen, maar behoudt een vestiging hier bij ons in Oostende. De Universiteit Gent is ook nog bezig met onderzoek naar de beste configuratie van de verschillende boeien.”

Pioniersrol

“Naast golfenergie heeft getijdenenergie wellicht nog een groter potentieel. Golfenergie is deels afhankelijk van het weer, maar getijden zijn er altijd en erg voorspelbaar. Het opwekken van getijdenenergie gebeurt met een soort windmolens onder water. België speelt er ook een pioniersrol in, want waterbouwbedrijf Deme kocht zich in bij het Schotse bedrijf dat het eerste commerciële park met onderwaterturbines, MeyGen, uitbaat. Getijdenenergie hangt af van de sterkte van de stroming van het getij. Ik denk niet dat het echt haalbaar is om er op te wekken in Belgische wateren.”

“Het innovatiepotentieel van West-Vlamingen en de Belgen in het algemeen is heel groot. We onderschatten dat soms”, vindt Noémie. “Dat komt denk ik omdat we heel flexibel zijn. Bovendien hebben we enkele grote spelers, zoals Deme en Jan De Nul, en een hele reeks kleinere bedrijven met goede ideeën die op de golf van de groten mee surfen.”

Bouwwoede

GreenBridge startte in 2006 en heeft als hoofdaandeelhouders de Universiteit Gent, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen en de haven van Oostende. Kleinere aandeelhouders zijn onder meer de hogescholen Vives en Howest. “Momenteel zijn hier een tiental bedrijven gevestigd. Binnenkort openen we vier laboratoria rond thema’s gelinkt aan de zee. “Omstreeks 2020 opent hier het Ostend Science Park, een wetenschapspark waar bedrijven zich kunnen vestigen die aan onderzoek en ontwikkeling doen rond innovaties op zee en daarin samenwerken met de Universiteit Gent.”

Maar er is nog meer bouwwoede op GreenBridge. “Er wordt volop gebouwd aan een marien onderzoekscentrum, dat opent in 2020. Het onderzoekscentrum zal een sleeptank en een golfbassin bevatten. De sleeptank zal 174 meter lang en 20 meter breed zijn. Daar zal onderzoek gebeuren naar het manoeuvreergedrag van schepen in ondiepe wateren. Het golfbassin is 30 bij 30 meter groot en zal dienen om golf-, getijden- en windenergie te simuleren. Met windpropellers zal wind gemaakt worden, die uit verschillende hoeken kan variëren. Zo kunnen we richtingen en snelheden van de golven en de getijden op elkaar laten inwerken.”

Slimme laadpaal

Ook op de site van GreenBridge zelf staat energiebesparing centraal. “Op de parking staan kleine windturbines die stroom leveren voor de laadpalen waar de mensen die hier werken hun elektrische wagen kunnen opladen”, vertelt Noémie. “We hebben hier ook de eerste slimme laadpaal van Vlaanderen staan. De paal is een pilootproject van het Waregemse energiebedrijf Yuso en MobilityPlus uit De Pinte. Bij wagens die langdurig geparkeerd staan, houdt de paal rekening met pieken en dalen in het elektriciteitsnetwerk. Er wordt maar opgeladen bij een overaanbod aan elektriciteit en als de prijs dus het laagst is.”

Van Marcke vindt warm water opnieuw uit

Twido is een klimaatvriendelijke boiler van badkamerspecialist Van Marcke uit Kortrijk. Het is een hybride apparaat dat volgens de makers heel wat energie kan besparen. Het is programmeerbaar en houdt jouw water- en energieverbruik bij. Daardoor kan je de Twido afstemmen op de grootte van je gezin of programmeren zodat het water alleen opwarmt op die momenten dat je het nodig hebt. Zo gebruik je geen onnodige energie om nutteloos honderden liters warm water op voorraad te hebben.

Addax Motors doet het elektrisch

In Deerlijk produceert Addax Motors honderd procent elektrische bestelwagens. Elke dag rollen er drie wagens van de band. Addax Motors is de enige Belgische producent van dergelijke voertuigen. De MT10 – zo heet het wagentje – is milieuvriendelijk en geluidsloos. Het is beschikbaar met open of gesloten laadbak en perfect om in te zetten in stadsomgeving, want het is robuust en makkelijk wendbaar.

Directeur Jérôme Lefebvre in de nieuwe Addax-vestiging in de Kleine Tapuitstraat in Deerlijk.
Directeur Jérôme Lefebvre in de nieuwe Addax-vestiging in de Kleine Tapuitstraat in Deerlijk.© (Foto MVD)

Verticale landbouw door Urban Crop Solutions

Urban Crop Solutions uit Beveren-Leie is een leverancier van oplossingen in de verticale landbouwindustrie. Bij verticale landbouw worden de gewassen in meerdere lagen boven elkaar geteeld in bijvoorbeeld leegstaande kantoorpanden. Daardoor kan dicht in of bij de stad worden geteeld waardoor transport geminimaliseerd wordt.

Door gewassen in lagen te telen onder gecontroleerde omstandigheden, kunnen garanties worden gegeven over de hoeveelheid en de kwaliteit van de productie, elke dag van het jaar, onafhankelijk van het weer en klimaat(verandering).

De CO2-matras van Recticel

Recticel gebruikt CO2 als grondstof voor Geltex, een soepelschuim dat in België verkrijgbaar is via de Geltexmatrassen van de merken Beka en Lattoflex. CO2 vervangt deels de traditionele fossiele grondstof. Zo draagt Recticel bij tot het verminderen van de koolstofvoetafdruk. In Wevelgem produceert Recticel duurzame isolatieoplossingen voor de bouwsector, die een aanzienlijke bijdrage leveren tot het verminderen van de CO2-uitstoot.

Zal de West-Vlaming het klimaatprobleem oplossen? Misschien wel

Lees het volledig Klimaat Dossier van KW in de krant van vrijdag 15 maart of hier online.

Zal de West-Vlaming het klimaatprobleem oplossen? Misschien wel