West-Vlaanderen lanceert eerste ‘Week van de Korte Keten’

Redactie KW

Om het brede publiek kennis te laten maken met West-Vlaamse hoeve- en streekproducten, pakken de drie West-Vlaamse agentschappen Inagro, de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij POM en Westtoer uit met de ‘Week van de Korte Keten’.

Het initiatief is dinsdag voorgesteld op een hoeve in Loppem. De eerste editie van de Week van de Korte Keten start op 27 mei en eindigt op 5 juni.

“Terwijl de globalisering zich voort zet, is er tegelijk een duidelijke zoektocht van de consument naar lokale producten en een authentiek verhaal”, vat Stefaan Matton, algemeen directeur bij de POM, de belangrijkste reden voor dit initiatief samen. Landbouwkenniscentrum Inagro, de POM en provinciebedrijf Westtoer sloegen daarom de handen in elkaar, elk met hun eigen inbreng.

Voedselkilometers uitsparen

Het is de bedoeling het grote publiek te laten kennis maken met 100 procent West-Vlaamse hoeve- en streekproducten. Dat gebeurt onder meer met zes fietsroutes, maar ook met hoevepicknicks in een van de 17 deelnemende boerderijen of rondleidingen bij de vijftig producenten. Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het verhaal, want enerzijds krijgt de producent een eerlijke prijs voor zijn product, anderzijds worden heel wat transportkilometers, zogenaamde voedselkilometers, uitgespaard. Steeds meer restaurants spelen daar ook handig op in en pakken uit met lokale producten en troeven.

Alle informatie, evenementen en adresjes zijn te vinden op www.weekvandekorteketen.be.

(Belga – Foto Westtoer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier