Natuurverenigingen bundelen krachten tegen verhardingsplannen jaagpad langs IJzer

Verschillende wandel- en natuurverenigingen bundelen de krachten tegen de opwaarderingsplannen van een onveilig jaagpad langs de IJzer. Ze vrezen een betonnen fietspad van twee meter breed ten nadele van een minder verhard wandelpad. Volgens de burgemeester van Poperinge zijn de betonplaten noodzakelijk voor het onderhoud en de bereikbaarheid van het pad.


Grote Routepaden West-Vlaanderen, Natuurpunt De Bron, Werkgroep Trage Wegen De Bron, Trage Wegen IJzergemeenten en vzw Trage Wegen verenigen zich in het platform AARDE AAN DE DIJK! tegen plannen voor het jaagpad langs de IJzer tussen de Poperingse deelgemeente Roesbrugge en de Alveringemse deelgemeente Stavele. “Wij hebben een bezwaarschrift ingediend bij De Vlaamse Waterweg en de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Peeters tegen het plan om op de IJzeroever verbeteringswerken uit te voeren, die het huidig wandelpad van 4.800 meter verbreden tot een fietspad met twee meter brede betonplaten”, zegt Wim Packet, een van de initiatiefnemers van het platform.

Alternatieve route

Hiervoor werd een budget van 815.000 euro vrijgemaakt. “Wij steunen het herstel van de ernstig beschadigde en onveilige toplaag van het jaarpad, maar wij willen niet dat uniek stukje IJzeroever verhard wordt op maat van de fietser”, zegt Packet. “Er is een alternatieve route voor fietsers in de omgeving. De wandelaar en natuur worden opzijgezet. De huidige breedte schommelt tussen 90 en 130 centimeter, waardoor bijna één hectare biodiversiteit dreigt te verdwijnen onder betonplaten. De voorziene breedte zal de fietssnelheid in de hand werken.”

“Neem daarbij de vrij bochtige loop van de IJzer en het toenemend aantal aangedreven fietsen en het onveiligheidsgevoel is niet meer weg te denken. In deze coronatijden zijn wandelaars meer dan ooit op zoek naar dergelijke paadjes. De wandeldruk in kwetsbare natuurzones wordt te hoog. Er zijn al internationaal erkende wandelnetwerken geënt op dit jaagpad. De wandelaar moet hier de norm blijven, de fietser mag gedoogd worden. Wij vragen om het oude asfalt uit te breken en te vervangen door minder dure halfharde materie.”

Levensgevaarlijke verzakkingen

Poperings burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) was de voorbije jaren een van de pleitbezorgers van een opwaardering van het jaagpad. Hij reageert teleurgesteld op de argumenten van het platform. “Het basisprobleem van de IJzer is dat het een typische laaglandrivier is”, aldus Dejaegher.

“Zeker bij hoog water spoelen de oevers uit. Het gevolg is dat het jaagpad vrij snel opnieuw aangetast wordt en begint te verzakken met de gekende scheuren en levensgevaarlijke verzakkingen. Bovendien is het jaagpad via de natte meersen heel moeilijk bereikbaar voor onderhoud. Het gevolg is dat er 25 jaar zo goed als niets gebeurd is. De keuze om te werken met betonplaten is precies om het onderhoud en de bereikbaarheid te bevorderen. Het kan gek en contradictorisch klinken, maar het is net een keuze pro schoonheid van de natuur. Met halfverharding kunnen we nooit de geschetste problemen opgelost krijgen. In de kortste keren zullen er opnieuw verzakkingen opduiken.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.