Flinterstar lekt niet meer, maar houdt wel vijf zeehondenpups van Sea Life binnen

De Flinterstar lekt niet meer, maar dreigt wel in twee stukken te breken. © Belgian Navy - Jorn Urbain
Redactie KW

Het gezonken Nederlandse vrachtschip Flinterstar heeft roet in het eten gegooid van vijf zeehondenpups die momenteel verblijven in Sea Life Blankenberge.

Het opvangcentrum was van plan de jonge dieren zaterdag vrij te laten, maar stelt dat nu uit. Dat meldt Sea Life vrijdag.

Sea Life bleef lang optimistisch over de vrijlating van de zeehondenpups. Zij verbleven ongeveer drie maanden in het opvangcentrum nadat ze afgelopen zomer verzwakt aanspoelden op de Vlaamse kust. Zeehonden worden de olie snel gewaar en blijven van nature ver uit de buurt van de smurrie, maar nu er olieresten zijn aangespoeld in Oostende, neemt Sea Life liever geen risico. “Het zeehondenopvangcentrum wacht de ontwikkelingen van de olievlek af alvorens een nieuwe datum te bepalen voor de vrijlating van de vijf pups”, klinkt het.

“Omdat de olie zo fijn verdeeld is, is het goedje onvoldoende duidelijk te herkennen voor de zeehondenpups. Bij de vrijlating gaan pups doorgaans eerst een kilometer ver in zee, voor ze richting Frankrijk zwemmen“, vertelt dierenverzorger Manu Potin. “De olievlek verplaatst zich door de huidige weersomstandigheden richting Frankrijk. Op die manier komt de gezondheid van de pups in gevaar, en dat risico willen wij niet nemen.”

Sea Life houdt er nu ook rekening mee dat er de komende dagen besmeurde pups kunnen binnenkomen.

De zeehondenpups worden momenteel nog niet te water gelaten.
De zeehondenpups worden momenteel nog niet te water gelaten.© a-DM

Overheid zal instaan voor berging Flinterstar en kosten maximaal recupereren

De ministerraad heeft vandaag principieel beslist dat de federale overheid het schip zal bergen, gezien de hoogdringendheid. Staatssecretaris voor Noordzee Bart Tommelein zal daarvoor een overheidsopdracht in spoedprocedure opstellen, zodat de ministerraad kan beslissen aan wie de opdracht toegekend wordt. Tommelein zegt er alles aan te zullen doen om de kosten maximaal te recupereren. “We moeten de Flinterstar zo snel mogelijk bergen, want het wrak bedreigt ons marien milieu. Bovendien ligt het schip als het ware op de pechstrook van de autostrade. Langs de vaargeul ‘Het Scheur’ passeren dagelijks een 100-tal grote schepen. We mogen absoluut geen risico’s nemen.”

De gaten in de tanks van de Flinterstar zijn intussen wel gedicht. Er stroomt nu geen brandstof meer uit het schip. Vannacht kwamen er zes luikhoofden los, ze sloegen op drift maar werden ondertussen allemaal teruggevonden. De woelige zee zorgt ervoor dat de Flinterstar langzaam aan het breken is. Het voorste deel zit daardoor dieper vast in het zand, wat goed is voor de stabiliteit van het schip.

(Belga/FJA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier