Het was mooimaker Marc Dehaene die de kat de bel aanbond. "Ik spendeer heel wat van mijn vrije tijd aan het opruimen van zwerfafval" klinkt het. "Het zorgt voor een propere stad en ik blijf bewegen, dus waarom niet. Bij het voorbijkomen in de Zandputstraat keek ik naar het oude goederenstation en toen kon ik al zien dat er daar bergen afval lagen. Eenmaal ik daar ter plaatse was kon ik mijn ogen bijna niet geloven. Meters en meters aan afval, ...

Het was mooimaker Marc Dehaene die de kat de bel aanbond. "Ik spendeer heel wat van mijn vrije tijd aan het opruimen van zwerfafval" klinkt het. "Het zorgt voor een propere stad en ik blijf bewegen, dus waarom niet. Bij het voorbijkomen in de Zandputstraat keek ik naar het oude goederenstation en toen kon ik al zien dat er daar bergen afval lagen. Eenmaal ik daar ter plaatse was kon ik mijn ogen bijna niet geloven. Meters en meters aan afval, vooral lege blikjes, die er op hopen liggen. Het station zelf is dan misschien niet meer in gebruik maar dit is nog altijd een plaats waar mensen van de trein afstappen. Een ronduit degoutant eerste beeld dat ze van onze mooie stad krijgen, zoveel is zeker. Trouwens, toen het station nog open was, was het hier zo vuil niet. Hier liep dan nog zo een kerel rond die van tijd tot tijd alles wist op te kuisen. Nu zit hier niemand meer en dit is het resultaat".Marc schoot meteen in actie en nam contact met Infrabel. "Meer dan 6 weken moest ik wachten op een antwoord, een antwoord dat bijna beschamend is", gaat hij verder. "Ze lieten me weten dat ze in de komende maanden het wel eens gingen komen opkuisen maar meer moest ik er ook niet van verwachten. Het zou een éénmalige actie worden, punt gedaan".Door het bizarre antwoord raakte Marc niet meteen gedemotiveerd, integendeel. "Ik ga in de komende dagen het zelf allemaal gaan opkuisen", sluit hij strijdvaardig af. "Het is onbestaande dat we dit zomaar allemaal laten liggen. Ik kan dan ook maar hopen dat ik alles proper krijg en dat het vooral proper blijft".We trokken met het verhaal richting Patrick Roose, schepen van netheid in Menen. "Alles aangaande het station en de omgeving, daar kunnen we niet in tussenkomen" laat hij weten. "Dat is allemaal privé-grond en behoort toe aan de spoorwegmaatschappij. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit een erg jammerlijke zaak is. Netheid en de strijd tegen zwerfvuil zou een prioriteit moeten zijn en we gaan hier dan ook melding van maken bij de juiste diensten. We hebben reeds heel wat verwezenlijkt op gebied van netheid in het straatbeeld en we blijven verder werken aan een propere stad".Bij zowel Infrabel als de NMBS krijgen we eenzelfde reactie. "We zullen het uitzoeken".