UAV-testvluchten met Cruisers in de strijd tegen illegale afvallozingen in de Noordzee

Redactie KW

Het LUMEN-project zet onbemande luchtvaarttuigen van het Cruiser-type in.


De vliegtuigjes volgen illegale afvallozingen in de Noordzee op en overstromingen van binnenlandse rivieren. Begin deze maand stuurde de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) voor het eerst twee onbemande luchtvaarttuigen van het Cruiser-type het luchtruim boven de Noordzee in.

Het Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen (AGIV) is partner in het ESA-demonstratieproject LUMEN (Light UAS in non-segregated airspace for Maritime and Environmental surveillance). De vliegtuigjes van het Cruiser-type volgen illegale afvallozingen in de Noordzee op evenals overstromingen van binnenlandse rivieren. Voor de overstromingskartering werkt het AGIV nauw samen met de waterbeheerders Waterbouwkundig Laboratorium en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM).

De Cruisers zijn van een ander kaliber dan de kleinere UAV’s (Unmanned Aerial Vehicle). Het gaat om vliegtuigen met een gewicht van 35 kilogram en een spanwijdte van 4 meter, die 4 à 6 uur in de lucht kunnen blijven. Ze halen een hoogte van 3 à 4 kilometer. Ze kunnen tot 50 kilometer ver aangestuurd worden. Het gebruik van UAV’s wordt tot nader order beperkt tot onderzoeksdoeleinden.

(DM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier