De grondwerken aan de ecotunnel in de Preshoekstraat zijn bijna afgerond. Stad Kortrijk werkt voor dit project samen met Agentschap Natuur en Bos (ANB) en Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Wij staken ons licht op bij boswachter Jan Allegaert.
Jan Allegaert woont in Dadizele. Sinds 2008 is hij boswachter in de bossen die op gronden van de Vlaamse Overheid liggen. Zijn werkgebied is gigantisch. “Dat komt doordat er hier zo weinig natuur en bos is”, verklaart hij. “Mijn ambtsgebied strekt zich uit over 13 gemeenten, van Wervik tot Zulte, Dentergem en Deinze.” In Kortrijk vallen enkel het Preshoekbos en het Kennedybos onder zijn bevoegdheid.
Bosarmste gebied
Er werd vastgesteld dat vooral Zuid-West-Vlaanderen het bosarmste gebied van Vlaanderen is. “Doordat Antwerpen in de stad zelf heel verstedelijkt is, geeft dat een verkeerd beeld. De agglomeratie Kortrijk-Rijsel is eigenlijk volledig verstedelijkt. De mensen zijn hier zodanig vervreemd van de natuur dat ons dat eigenlijk niet meer opvalt. Ik hoop dat het beleid eindelijk eens inziet dat we hier te weinig bossen hebben. Met de coronacrisis zagen we toch dat heel veel volk naar de natuurdomeinen kwam. Bossen zijn erg belangrijk, zeker in een streek met zo’n grote bevolkingsdichtheid. We moeten natuurlijk ook zorgen voor een evenwicht tussen recreatie, het economische en het ecologische aspect, want als er te weinig bosoppervlakte is, wordt het door de recreatiedruk enkel gebruikt als park en blijft er niets meer over als natuur. Een probleem van recreatie is ook dat veel mensen hun honden laten loslopen, wat het wild doet opschrikken. Ik wil hierbij een oproep doen naar hondenliefhebbers om hun hond aan de leiband te houden in een bos.”
We vinden jaarlijks twee tot drie dode herten in de omgeving van de snelweg
Het gebied Zuid-West-Vlaanderen werd in de jaren negentig uitgekozen om er 250 ha bos te creëren. Heel wat landbouwgrond werd omgezet naar bosgebied, maar men koos ervoor om enkel te verbossen in minnelijke schikking met de landbouwers. Nu is er al 140 ha bos gerealiseerd. Er is nog een twintigtal hectare aangekocht dat nog moet gerealiseerd worden. “Destijds kon er veel aangekocht worden van landbouwers zonder opvolgers, met de belofte om er nog een bepaald aantal jaar te kunnen boeren. De laatste 15 jaar is de prijs van de grond echter gestegen, omdat er andere spelers op de markt kwamen: kapitaalkrachtigen investeren en verhuren aan de landbouwers.”
Het Preshoekbos breidt ondertussen stelselmatig uit en er worden nog altijd bomen aangeplant. “De biotoop is hier nog steeds in ontwikkeling. Het is een jong bos. ANB kocht rond het jaar 2000 gronden aan en in 2001 zijn de eerste inrichtingen gebeurd. De oudste bomen zijn dus nog maar 19 jaar oud.” In 2023 wordt er een bos aangelegd waar nu nog een tarweakker ligt. De laatste twee jaar zijn er ook grote stukken grond aangekocht. “Deze komen in 2025 en 2027 vrij.”
Dode reeën
“Toenmalig projectleider Theo Vitse maakte aan het begin van deze eeuw een visieplan op en zei toen al dat er ooit een ecotunnel zou gerealiseerd worden, zodat het wild niet over de E403 zou moeten. Ik geloofde daar toen niet veel van want er zat niet veel wild, maar in 2013 kreeg ik het bericht van AWV dat er vlakbij een dode ree gevonden werd. Dat stak iets in gang. Er werden ondertussen verschillende hertjes gezien. Die waren er vroeger niet, maar hun populatie is aan het groeien. We schatten dat er momenteel zo’n 30 zijn in het Preshoekbos. Ondertussen vinden we jaarlijks twee tot drie dode herten in de omgeving van de autosnelweg en er zullen er ongetwijfeld ook zijn die we niet vinden. We moesten iets doen, want ooit gebeuren zware ongevallen met ook menselijke schade.”
De koppen werden bij elkaar gestoken en men besloot een ecotunnel te realiseren. Er is een migratiestrook van 4,30 meter breed waar de verharde asfaltstrook vervangen werd door een aarden doorgang met beplanting en takkenmateriaal die het aantrekkelijk maken voor de dieren. ANB zorgde voor een een 3.800 meter lange afrastering van 2 meter hoog langs de migratiestrook, zogeheten ree-rasters. “Vertraagd gemotoriseerd verkeer zal op versmalde stroken mogelijk zijn en er is voorrang voor fietsers.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier