Oppositie pleit voor opmaken actieplan rond trage wegen, meerderheid veegt plan van tafel

De Molenbinnenweg is een van de vele trage wegen in Lichtervelde. © Foto Kurt
Redactie KW

Sinds 1 september is er een nieuw decreet op de gemeentewegen in voege getreden. SOMM greep de tweedaagse van de trage wegen aan om het belang van deze verbindingswegen onder de aandacht te brengen. De oppositiepartij pleit om een actieplan op te stellen en wordt daarbij bijgetreden door N-VA en Open VLD, maar meerderheidspartij CD&V wil zich niet vastpinnen op een concrete timing en veegde het plan van tafel. “Dit nieuwe decreet gaat veel verder dan enkel de trage wegen.”

“Waarom vinden we dat belangrijk?”, stelt SOMM-fractieleider Johan Vandenbussche. “We willen een groene gemeente zijn, toerisme versterken, de open ruimte waarderen. Trage wegen passen daar volgens ons perfect in, zeker voor recreatie of hoevetoerisme. We willen de groene functie versterken en dan zijn die trage wegen ook een mogelijkheid om er te geraken. Ze geven ook rust en beplanting die minder voorkomt op drukke wegen. Het zijn snelle verbindingen om zich veilig te verplaatsen, zowel door het centrum als door het buitengebied. Het zijn vaak ook historische wegen, niet zelden voorzien van kapelletjes. Dat zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat we er als gemeente werk moeten van maken, meer dan nu het geval is. Wat blijkt nu? Sinds 1 september 2019 is het nieuwe decreet op de gemeentewegen in voege getreden. Als fractie willen we het belang daarvan onderstrepen. Vooral ook de mogelijkheden die we daarin krijgen om een veiligheidsbeleid, natuurbeleid en recreatief beleid te helpen uitbouwen.”

“Men zegt ook dat we het volledige wegennet moeten hertekenen en ik citeer: de herwaardering bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. Dat staat uitdrukkelijk in het decreet. Het gaat dus niet enkel om grote doorgangswegen. Wat moeten we daarvoor doen? Zo snel mogelijk een plan maken, een geheel kader proberen uit te werken, die ons toelaat om al die wegen een plaats te geven. Moeten we daarmee alle wegen die vroeger ooit hebben bestaan in ere herstellen? Dat is niet de vraag. Het moet doordacht zijn. Gaan we dat allemaal zelf moeten doen als gemeente? Ik denk het niet, maar gemeenten in de dichte omgeving illustreren dat met een samenwerking van de mensen zelf, inzake onderhoud, op punt stellen… Peter- en meterschap gebeurt in verschillende gemeenten. We hopen, gezien de eenstemmigheid die er in 2018 was over het idee van de opwaardering van de trage wegen, dat verschillende fracties zich daar ook in vinden en door ‘ja’ te zeggen er snel werk van kunnen maken.”

Schepen van Klimaat en Leefmilieu Steven Bogaert: “Sinds 1 september weten we inderdaad dat het nieuwe gemeentedecreet in voege getreden is. Maar binnen de gemeente hebben we beslist om daar geen voortrekkersrol op te nemen, die ons nu ook zou vastpinnen aan een welbepaald tijdsschema, waarbij we een beleidskader, actieplan en participatietraject zouden moeten opmaken. Langs de andere kant zullen we wel vanuit de gemeente verder onze huidige aanpak omtrent de trage verbindingswegen, los van het nieuwe gemeentedecreet, verder zetten. Daarbij denken we aan de aandacht die besteed wordt bij de verkavelingen en trage verbindingswegen tussen de wijken. Recent hebben we ook onze nieuwe, aangepaste wegenkaart waarbij die verbindingswegen meer geaccentueerd worden. Binnen het meerjarenplan voorzien we toch ook een aantal punten. We zouden ook graag een nieuwe trage doorsteek voorzien aan de Pinkstervallei nabij de Molenlaan. Via de werkgroep Lichtervelde Fietst willen we ook kijken hoe we de trage wegen duidelijker kunnen promoten. Met de uitwerking van het mobiliteitsplan die ook binnen het participatietraject verloopt, kunnen we ook binnen het fietsbeleid trage verbindingswegen verder verfijnen. Daarnaast, wat ook heel belangrijk is, willen we ons ook heel goed voorbereiden rond dit thema over de aanpak van dit recente nieuwe decreet en daarbij ook de nodige opleiding volgen. Daarbij denk ik ook aan het juridische kader en de expertise van andere gemeenten bundelen. Dit nieuwe decreet gaat veel verder dan enkel de trage wegen. We willen dit inderdaad bekijken, maar veel ruimer én na de nodige voorbereidingen. Daarom stel ik ook voor om op heden niet in te gaan op deze vraag.”

SOMM betreurt dit. Vandenbussche pleit voor een kader waar individuele vragen dan aan getoetst kunnen worden. “Je kan altijd vragen krijgen tot sluiting, afkoppeling… maar dat je ze niet zal kunnen plaatsen, tenzij je er individueel op gaat reageren. Net daarom, door die participatie rond een algemeen plan nu te doen, vermijd je problemen in de toekomst. Dat was de reden waarom we er snel werk van willen maken.”

Ook N-VA sluit zich daarbij aan. “We zijn het plan ten zeerste genegen en ik kan mijn collega daar dan ook in volgen”, pikt N-VA-fractieleidster Sofie Steurbaut in. “Jammer dat we nu dit instrument niet aangrijpen om de versnippering, die er sowieso al is, te keren. Want we krijgen zoiets aangereikt en om er dan niets mee te doen om een langetermijnvisie te creëren… Het is toch belangrijk om een aanzet te geven. In die zin is het jammer dat we niet op zijn minst het principe kunnen goedkeuren. Met de juiste timing kunnen we dan naar een aantal opties toewerken. Maar om nu al zomaar het principe van tafel te vegen…”

Het punt werd ter stemming voor gelegd. SOMM, N-VA en Open VLD stemden voor, CD&V stemde tegen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier