De zonnepanelen komen wellicht op de voorbouw van Oostkampus. Het grote dak van het gebouw zelf heeft te weinig draagkracht. Al valt daar met nieuwe technieken eventueel een mouw aan te passen. Daar is dus nog geen zekerheid over.

De energie van de zonnepanelen zal gebruikt worden in de gebouwen van de gemeente en om drie gloednieuwe elektrische wagens op te laden. Die worden in eerste instantie gebruikt door de gemeentediensten, maar ook inwoners kunnen ermee rond rijden. De elektrische wagens zullen een benzinewagen uit 1999 en twee dieselwagens uit 2000 vervangen.

De komende maanden moeten de gebruiksvoorwaarden van het project nog opgesteld worden maar om het autodelen mogelijk te maken zal er samengewerkt worden met Partago autodelen. Pieter Lescouhier maakte de opmerking dat deelwagens op andere plaatsen ook welkom zijn waarop schepen Els Roelof repliceerde dat dit pas een begin is en dat het project nog kan groeien.

Het project is een samenwerking tussen de provincie West-Vlaanderen, CoopStroom en het Autonoom Gemeente Bedrijf. De provincie kende een subsidie toe van 100.000 euro. Met deze nieuwe beslissing zet Oostkamp opnieuw een stap in de goede richting om tegen 2020 de CO2 uitstoot met 20% te verminderen. Een doel dat beschreven staat in het burgemeestersconvenant dat Oostkamp in 2015 al ondertekende.

(GST/AN)