Onderzoek naar link tussen Kanaal Bossuit-Kortrijk en Leie opgestart

© JVGK
Redactie KW

Waterwegen en Zeekanaal, Kortrijk, Zwevegem, Avelgem en Harelbeke zijn tevreden dat er een onderzoek komt naar de verbinding tussen het Kanaal Bossuit-Kortrijk met het Leie-Scheldebekken. Vlaanderen gaf vorige week het groen licht om een onderzoek te starten via een “Complex Project”.

Het kanaal Bossuit-Kortrijk is een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding: een watersnelweg die het Scheldebekken binnen enkele jaren rechtstreeks moet verbinden met het hart van Frankrijk. Maar in Kortrijk stokt die waterweg met drie smalle, historische sluizen. Vlaanderen wil werk maken van een opwaardering van het Kanaal Bossuit-Kortrijk om er schepen tot 3.000 ton over te loodsen. Er moet ook een snelle verbinding komen tussen het Kanaal en het bekken Leie-Schelde. Maar dan moet er een oplossing gevonden worden voor die missing link.

Twee mogelijkheden

Er zijn twee mogelijkheden. Enerzijds is er de rechtdoorverbinding die over het huidige traject loopt. Geen gemakkelijke piste, want het kanaal verengd nabij Kortrijk en loopt via drie beschermde sluizen. Het Agentschap Onroerend Erfgoed zal zich daarover moeten buigen om dat sluizencomplex naar historische waarde te schatten. Anderzijds is er het idee van een bypass. Waar die kan komen is nog onduidelijk, maar ook dat wordt geen gemakkelijke opdracht in de verstedelijkte noordrand van Kortrijk. Bovendien moet er ook nieuwe sluis worden gebouwd.

Er moet oog zijn voor de economische groei van de regio, maar ook voor de stedelijke ruimte en ontwikkeling

Alle lokale partners zullen zich samen met de hogere overheden en Waterwegen en Zeekanaal over het dossier buigen in een “Complex Project”, waar alle aspecten in kaart worden gebracht. “De oplossing moet zorgen voor toegevoegde waarde. We hebben drie voorwaarden: het milieu, de economische waarde en de mobiliteit“, aldus Alain Top (SP.A), burgemeester van Harelbeke. Ook Vincent Van Quickenborne (Open VLD), burgemeester van Kortrijk, had enkele voorwaarden. “Er moet oog zijn voor de economische groei van de regio, maar ook voor de stedelijke ruimte en ontwikkeling. We kijken alvast onbevangen uit naar de voorstellen.”

Eerste spadesteek in 2022

Ook de inwoners krijgen inspraak via infodagen en een “Babbelboot” waarbij ze in een videoboodschap hun mening en bezorgdheden kwijt kunnen. Tegen eind 2018 moet er een voorkeurstraject op tafel liggen. Volgens gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal Chris Danckaerts moet in 2022 de eerste spade in de grond kunnen worden gestoken. Welk traject ook de voorkeur geniet, het zou om een van de grootste infrastructuurswerken gaan in het Leie-Scheldebekken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier