Sinds begin september stond er in het begin van de Lijnbaanstraat een pop-uptuin. Op die manier konden de buurtbewoners al eens proeven van meer groen in de straat en zelf ervaren wat voor effect het heeft. De tuin was een succes; het bleef twee weken langer open dan voorzien en er werden tal van activiteiten georganiseerd. "Inschatten hoeveel bezoekers er waren, is moeilijk", klinkt het. "Maar we merkten dat de tuin wel echt gebruikt werd en dan ook voornamelijk door Oostendenaars."
...

Sinds begin september stond er in het begin van de Lijnbaanstraat een pop-uptuin. Op die manier konden de buurtbewoners al eens proeven van meer groen in de straat en zelf ervaren wat voor effect het heeft. De tuin was een succes; het bleef twee weken langer open dan voorzien en er werden tal van activiteiten georganiseerd. "Inschatten hoeveel bezoekers er waren, is moeilijk", klinkt het. "Maar we merkten dat de tuin wel echt gebruikt werd en dan ook voornamelijk door Oostendenaars."Het stadsbestuur gaat nu een stapje verder. De volledige Lijnbaanstraat, die nu nog dienst doet als parking, wordt een groene oase. "Dit is de meest voor de hand liggende locatie om zoiets te doen in het centrum, zeker van die omvang", zegt schepen van Openbaar Domein Björn Anseeuw (N-VA).De herinrichting van de Lijnbaanstraat kadert binnen het Europees project Cooltowns. "Door het reduceren van de verharde ruimte (het centrum van Oostende bestaat volledig uit verharde ruimte), het aanplanten van bomen en klimplanten en het introduceren van waterelementen kunnen we de hittestress in de stad aanpakken."Dat betekent wel dat de vijftigtal parkeerplaatsen verdwijnen. "We hebben daar een uitgebreid onderzoek naar gedaan", zegt schepen Anseeuw. "We hebben tijdens de week en het weekend gecontroleerd hoe lang wagens hier blijven staan. Zo blijkt dat er in het weekend maar tien tot twaalf parkeerplaatsen gebruikt worden voor kortparkeren. De handelaars in de buurt zullen hier dus geen problemen van ondervinden. Daarnaast is de Zeeparking vlakbij."De garages voor de buurtbewoners blijven toegankelijk en ook laden en lossen zal er nog altijd mogelijk zijn. "Momenteel zijn er hier een veertigtal plekken voorzien voor fietsen, maar we merken dat die amper gebruikt worden. Vlakbij is er wél nood aan meer fietsenstalling, vooral in de Witte Nonnenstraat en de Ooststraat. De fietsenstallingen zullen dus naar ginder verplaatst worden als oplossing."Volgens schepen van Mens en Milieu Silke Beirens (Groen) is de nieuwe tuin in de stad een mooi voorbeeld van klimaatadaptatie. "Dat klinkt als een hol begrip, maar hier tonen we in de praktijk wat dat wil zeggen", zegt ze. "Dit is een grijze en grauwe plek in de stad die nu een mooie, groene oase zal worden."Het Energiehuis EOS werkt ook mee aan het project en strijkt met een pop-up neer in de Lijnbaanstraat, nog tot 20 december. Daar zullen de omwonenden ook de plannen van het herinrichting kunnen bekijken.Het project kost 2 miljoen euro en de werken starten in de tweede helft van 2020. In 2021 zou de tuin afgewerkt moeten zijn.(GL)