Het is herfst, dus rukken in het hele land de bladblazers uit. Ook in Kortrijk is er geen ontkomen aan het luide geronk van de motoren. Naast geluidsoverlast (gemiddeld tot meer dan 100 decibel) zorgen de zogenaamde tweetaktmotoren ook voor heel wat meer luchtvervuiling. Een bladblazer zou volgens Amerikaans onderzoek zo'n 500 keer meer vervuilend zijn dan de gemiddelde auto.
...

Het is herfst, dus rukken in het hele land de bladblazers uit. Ook in Kortrijk is er geen ontkomen aan het luide geronk van de motoren. Naast geluidsoverlast (gemiddeld tot meer dan 100 decibel) zorgen de zogenaamde tweetaktmotoren ook voor heel wat meer luchtvervuiling. Een bladblazer zou volgens Amerikaans onderzoek zo'n 500 keer meer vervuilend zijn dan de gemiddelde auto.Het idee om de dingen te bannen is dan ook niet nieuw. In Amerika golden al in 2014 strikte verboden in verschillende steden. De Duitse regering laat bladblazen enkel nog toe als het écht niet anders kan, en ook de recent gevormde Vlaamse regering drong er bij de steden en gemeenten op aan om de blazende vervuilers aan de kant te laten staan. Zij haalden hun mosterd dan meer bij het Europees Parlement, waar sowieso al strengere regels op komst zijn. In Knokke is er zelfs al een volledig verbod op komst, niet alleen voor stadsmedewerkers, ook voor particulieren en tuinaannemers. Zover is het in Kortrijk nog niet.David Wemel (Groen): "Niet alleen maken bladblazers erg veel lawaai en zijn ze verantwoordelijk voor de uitstoot van enorm veel fijn stof (één uur bladblazen staat gelijk aan 1700km autorijden), ze worden bovendien vaak nutteloos ingezet. Want in parken en groenbermen doe je met het wegblazen van de bladeren meer kwaad dan goed. Het bladerdek is immers een rijke voedingsboden voor zowel de insecten als de bomen en struiken. Die bladeren wegblazen is nergens voor nodig."Wemel hoopt dan ook om er de stad tijdens de komende gemeenteraad van te overtuigen om de vervuilers zo veel mogelijk aan de kant te laten staan. "Waar borstelmachines kunnen worden ingezet, vragen we om die te gebruiken. De bladblazers moeten ten allen tijde het laatste alternatief zijn." Ten slotte vraagt Groen maandag ook voldoende beschermende maatregelen voor de gebruikers van de bladblazers. "Zo is het dragen van een mondmasker en van gehoorbescherming alles behalve een overbodige luxe", klinkt het.Bevoegde schepenen Bert Herrewyn (SP.A) en Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) vallen allerminst uit de lucht. "We bogen ons enkele weken geleden al over het probleem, toen die vraag kwam van de Vlaamse regering", aldus Herrewyn. Onmiddellijk alles vervangen is financieel niet haalbaar volgens de schepenen. "Maar de machines die aan vervanging toe zijn zullen we wel stelselmatig vervangen door elektrische machines met accu. Dit jaar worden in hoofdzaak heggenscharen, bladblazers en kettingzagen met accu aangekocht."Goedkoop zijn die vervangingen wel niet. "Een elektrische machine met één accu en lader kost het dubbele ten opzichte van zijn tweetakt equivalent. De autonomie van de batterij is vrij beperkt waardoor extra accu('s) noodzakelijk worden. De impact daarvan is dan ook voelbaar in het budget. Daarom zullen de tweetaktmachines de komende twee jaar geleidelijk aan uit gefaseerd worden", aldus de schepen."Wat het laten liggen van bladeren betreft: wij zijn er ons van bewust dat dat beter is voor de natuur. Er zijn dan ook op sommige plaatsen al proefprojecten aan de gang waar we de bladeren laten liggen of waar ze onder de bomen en geblazen struiken geblazen worden. Dat dat, vanwege de veiligheid, niet overal kan is duidelijk. Maar we willen de mogelijkheden zeker verder onderzoeken.(Annelies Nollet)