"Door herbruikbare draagtassen te gebruiken, doe je niet enkel het milieu een dienst, maar ook de lokale economie", zegt Pascal Steeland nog. "Wie bij multinationals koopt, laat het geld wegvloeien uit de lokale gemeenschap."
...

"Door herbruikbare draagtassen te gebruiken, doe je niet enkel het milieu een dienst, maar ook de lokale economie", zegt Pascal Steeland nog. "Wie bij multinationals koopt, laat het geld wegvloeien uit de lokale gemeenschap."Wie de komende dagen de hoek van de Scheepsdalelaan met de Kardinaal Mercierstraat kruist of langs de Blankenbergse Steenweg de kerk van Sint-Pieters passeert, zal niet naast de beeldengroepen kunnen kijken. Deze beelden zijn twee witte, mannelijke poppen gemaakt van papier-maché en polyester. Ze werden ontworpen en vervaardigd door Bart Dhondt, bestuurslid van Handelskring Scheepsdale en ook bekend van Meubels Dhondt. "Deze beelden stellen Sint-Pieters en Christus-Koning voor die samen boodschappen doen in eigen streek", motiveert Dhondt.De Handelskring Scheepsdale groepeert zo'n zeventig neringdoeners die in Christus-Koning en Sint-Pieters actief zijn. "Doel van onze kring is het opzetten van acties die de verkoop promoten, maar ook de handelaars zelf samenbrengen en hun gemeenschappelijke belangen verdedigen", zegt Jean-Sebastien Sablon van Handelskring Scheepsdale. "Als winkeliers met vakkennis stellen ze immers kwaliteit, service en advies centraal."Deze middag kwam burgemeester Dirk De fauw (CD&V) samen met de schepenen Pablo Annys (sp.a) en Franky Demon (CD&V) naar de onthulling van de beeldengroep langs de Scheepsdalelaan. De fauw kreeg ook de eerste herbruikbare handtas '100 % LOKAAL SCHEEPSDALE' plechtig overhandigd. "Als stadsbestuur zijn wij voorstander van de korte keten, maar het zijn uiteindelijk de plaatselijke handelaars die dit in de praktijk moeten omzetten. Net daarom zijn we bijzonder opgetogen met dit initiatief", aldus De fauw.Bestuursleden van de Handelskring Scheepsdale zullen na de klant- en verwendag mensen die de herbruikbare draagtas bij zich hebben persoonlijk aanspreken. "Die klanten zullen een waardebon in ontvangst kunnen nemen", geeft Dave Ruysschaert van Hashtag Food mee. "Via onze pagina's op sociale media als Facebook en Instagram volgt verdere informatie."(SVV)