Het gaat specifiek om een KL25.5e van het merk Kramer, verdeeld door Cofabel. Dat is een multi-inzetbaar landbouwvoertuig dat dankzij tal van opzetstukken kan heffen, scheppen of vegen. Een akker ploegen behoort niet tot het takenpakket.
...

Het gaat specifiek om een KL25.5e van het merk Kramer, verdeeld door Cofabel. Dat is een multi-inzetbaar landbouwvoertuig dat dankzij tal van opzetstukken kan heffen, scheppen of vegen. Een akker ploegen behoort niet tot het takenpakket."De batterij heeft een levensduur van vijf uur. Dat is op zich voldoende", vertelt Frank. "Om één uur met de machine te kunnen rijden, moet ik het twee uur laten opladen." De batterij zit in de koffer en omvat alle technologie van een klassieke laadpaal. Concreet moet Frank het voertuig net als een huishoudtoestel in het stopcontact plaatsen. "Dit voertuig is zelfs krachtiger dan de dieselversie, die z'n vermogen moet verdelen. De Kramer heeft namelijk twee motoren." De aankoopprijs bedraagt 75.000 euro. "Dat is 30 procent duurder dan een klassieke dieselmotor, maar van het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds zijn er subsidies beschikbaar die dertig procent van de aankoopprijs terugbetalen. Dan is de keuze snel gemaakt. Het is ook goedkoper in onderhoud: je hoeft geen mazoutfilter te vervangen of olie te verversen." Voor Frank Lambert is het een logische stap, want het bedrijf telt al 270 zonnepanelen. Deze zomer wordt er ook een windturbine van 15 meter gebouwd om het landbouwbedrijf - en dus ook de wiellader - van elektriciteit te voorzien. (BELGA)