"We hebben vastgesteld dat de helft van wat terecht komt op het containerpark terecht komt, bestaat uit groen, papier, glas, PMD en huishoudelijk afval. Dat klopt ergens niet, want er zijn wekelijkse ophalingen en er staan overal glascontainers. We hebben er begrip voor, want de dagelijkse ophalingen starten om 7 uur en je mag pas om 5 uur het huisvuil of papier & karton buiten zetten. Dat past niet voor iedereen en dus wordt er veel naar het containerpark gereden. Om het containerpark te ontlasten hebben we gekozen voor het realiseren van een honderdtal afvalstraten. Die bestaan uit vier containers in de grond waar je papier, glas, PMD of huishoudelijk afval kunt in deponeren. Voor papier is het een schuif waar je makkelijk alles kunt inschuiven. De containers voor PMD en glas hebben een ronde opening, zoals iedereen ze al kent en gebruikt. Die drie containers zijn gratis."

"De container voor huishoudelijk afval heeft een klep. Om die te openen moet je 50 eurocent betalen en dan kan je het huisvuil erin steken. Dat kan gemakkelijk in om het even welke plastiek zak gebeuren. De huisvuilzakken van de stad (0,7 euro per stuk) moet je daarvoor niet gebruiken. De afvalstraten staan ter beschikking en kunnen op elk ogenblik gebruikt worden. Als we op termijn honderd afvalstraten kunnen realiseren, komen we aan een gemiddelde van één voor 700 inwoners. Dat lijkt me een goede oplossing."

Tot nu toe werden al twee afvalstraten gerealiseerd. Die aan de Hendrik Baelskaai kan, wegens de werken nog niet in gebruik genomen worden, maar de inplanting op de hoek van de Taboralaan en de Voorhavenlaan doet al 'goede dienst'!

Als alles klaar is, rekenen we erop dat de mensen minder huisvuil zullen buiten zetten en dat de ophalingen kunnen beperken tot de voormiddag

"De twee afvalstraten, aan de Hendrik Baelskaai en de Taboralaan zijn er vlug gekomen omdat de realisatie gecombineerd werd met de werken in die straat", legt de burgemeester uit. "Het is de bedoeling dat we overal, waar werken uitgevoerd worden en afvalstraten voorzien zijn, de twee te combineren. Het zal veel minder kosten. Normaal kost zo een installatie 70.000 euro. In combinatie met andere werken, kan de prijs 20.000 euro zakken. Zo zijn er op korte termijn afvalstraten voorzien in de Schelpenstraat en in de Nieuwe Stad, Moysonplein. Ook in de Rietmusstraat komt een nieuwe verkaveling met een afvalstraat, net als Raversijde. Voor de zomer komen er ook afvalstraten in Mariakerke-Raversijde (Distellaan, Assisielaan en Luchthavenstraat). Later komen er ook afvalstraten in de Mariakerkelaan, verkaveling Prins Roselaan, Blauwkasteelstraat, omgeving Militair Hospitaal, omgeving Spuikom, Parking stadhuis en in de verkaveling Baanhof. Ieder jaar moeten er tien bijkomen. Als alles klaar is, rekenen we erop dat de mensen minder huisvuil zullen buiten zetten en dat de ophalingen kunnen beperken tot de voormiddag. Huisvuil-ophalingen 's nachts zijn duur, zorgen voor nachtlawaai en zijn goed alternatief! Met het project afvalstraten kunnen we op tien jaar tijd Oostende helemaal proper maken!"

(FRO)