https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Stijn (29) en Wouter (30) scoren op Instagram met huizen met opvallende namen: van Huisje Weltevree tot Atchoum

Wouter Heindryckx en Stijn Haelewyck. © Kurt Desplenter Foto Kurt
Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Op Instagram krijgt een pagina met foto’s van originele huizennamen momenteel veel bekijks. De beheerders zijn half zo jong als je zou verwachten. “Wij willen die vergane glorie terug onder de aandacht brengen, ook bij jongeren”, zeggen Stijn Haelewyck (29) en Wouter Hendryckx (30).

Stijn en Wouter woonden als kinderen twee straten van elkaar verwijderd in Bredene. Toen de jeugdvrienden hun gezamenlijke lockdownwandelingen net iets spannender wilden maken, stootten ze op het fenomeen van de huizennamen, zoals je die nog geregeld ziet aan de kust.

“Wij zijn allebei taalfans en maken graag flauwe woordgrapjes. Omdat we onze partners daarmee niet wilden vervelen, kwamen we dit voorjaar op het idee om de leukste namen te verzamelen op Instagram en die dan van bijschriften te voorzien. Tot onze eigen verbazing hadden we al snel meer dan duizend volgers, die ons bovendien zelf foto’s begonnen in te sturen. Zo gaat het ondertussen ook om buitenlandse namen, zoals Dolce far niente tegen een Vlaams tuinhuisje, of het West-Vlaamse Toetuuzend aan een Griekse villa”, vertelt Stijn.

Woordspelingen

De naam van de pagina – een knipoog naar het tv-programma Huizenjagers – typeert de dadjokes-humor van beide beheerders. “Ons is het niet zozeer om de huizen zelf te doen, maar wel om wat er tegen de gevel hangt. Al moet je de woning soms zien om de naam te kunnen snappen. Naast het melige Huisje Weltevree gaat dat van woordspelingen als Krommekeer tot maritieme elementen als Golfbreker of het van de pot gerukte Atchoum”, sommen ze enkele voorbeelden uit onze provincie op.

Er bestaat zelfs een Griekse villa met de West-Vlaamse naam Toetuuzend

“Die huizennamen doen de voorbijgangers even opkijken en versterken dikwijls de charme van een karaktervolle woning waar een heel verhaal aan vasthangt. We bellen niet aan, maar soms krijgen we wel een hele uitleg te horen wanneer de bewoner ons met onze smartphones opmerkt. Ofwel gaan we zelf op onderzoek uit, op Wikipedia en Google Translate. Zo ontdekten we onlangs dat Hutje bij de zee in een smartlap werd bezongen door de Zangeres Zonder Naam, wat we dan verwerkten in het bijschrift bij de foto.”

© IG Huisnamenjagers

De vergelijking met het populaire account Ugly Belgian Houses is snel gemaakt. “Wij gaan evenwel op zoek naar de schoonheid in het architecturale landschap. Verzoeken om een foto te verwijderen, blijven bij ons dan ook voorlopig uit”, lacht Wouter. “Integendeel, we krijgen alleen maar positieve reacties. Er is overigens best veel interactie met onze volgers, omdat we die zelf opzoeken via quizjes. Enkelen lieten ons zelfs al weten dat wij hen aan het wandelen zetten, of dat ze nieuwe fietsroutes uitproberen om zo nieuwe huizennamen te spotten. Dat deed ons al nadenken over een eigen zoektocht in de Belle Epoque-wijk in De Haan, wat zonder twijfel het mekka is voor West-Vlaamse jagers.”

Met uitsterven bedreigd

Ondertussen blijven de twee zelf op jacht gaan en dagelijks ingestuurde foto’s posten. “Ons doel? We doen het niet zozeer voor de likes, al vinden we het wel leuk om vast te stellen dat ook anderen een bijzondere huizennaam kunnen appreciëren. Een community van 10.000 fans lijkt ons dus zeker een mooi streefdoel, om zo die vergane glorie bij taalliefhebbers onder de aandacht te brengen. Onze ultieme droom is evenwel om – net zoals Ugly Belgian Houses – met onze hobby op tv te verschijnen in Iedereen Beroemd”, vertellen de jagers.

En wie voor het zich zou afvragen: zij hebben zelf geen huizennamen. “Bij ons is het kikkerbeeldje van de vorige eigenaars in de voortuin blijven staan. Iets als Manoir de la Grenouille zou dus wel passen”, vindt Wouter. “Wij wonen nu in een recente woning zonder veel tierlantijntjes in Oostende. Sommige oude huizen schreeuwen om een naam, maar bij ons is dat helaas minder het geval”, stelt Stijn. “Mochten we die traditie toch nieuw leven inblazen, dan zouden mijn vriendin en ik kiezen voor het liefdevolle Media Naranja. Dat betekent letterlijk ‘halve sinaasappel’ in het Spaans, maar wordt daar gebruikt om aan te geven dat iemand je wederhelft of soulmate is.”

Volg Stijn en Wouter op de instagramaccount @huisnamenjagers.

© IG Huisnamenjagers

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.