Op 23 januari wordt de Hogebrug op haar definitieve plaats geïnstalleerd. Nadien is er nog wat tijd nodig om de brug af te werken en de op- en afritten aan te leggen.
...

Op 23 januari wordt de Hogebrug op haar definitieve plaats geïnstalleerd. Nadien is er nog wat tijd nodig om de brug af te werken en de op- en afritten aan te leggen. Dit jaar gaat ook de tijdelijke sluis open. Zo kunnen de schepen tijdens de werken door Harelbeke varen. Voorts wordt de intake aan de Banmolens aangepakt. Deze werkzaamheden zullen ongeveer een half jaar duren. Nadien zal het water van de Leie opnieuw tot aan de Banmolens stromen. Ten slotte worden de kaaimuren aan de kant van de Vrijdomkaai vernieuwd. De aannemer zal in verschillende fases werken. TrillingshinderEind 2015 is de aannemer begonnen met het intrillen van buispalen en damplanken op linkeroever. In een laatste fase worden de buispalen en damplanken ingetrild tot op hun definitieve diepte. De trillingen worden als hinderlijk ervaren, maar ze zijn niet gevaarlijk. De machines die de palen intrillen, gebruiken veel kracht aangezien de grond op grote diepte steeds steviger wordt. Het is dus zeker niet abnormaal dat de trillingen ook verderop voelbaar zijn. Op verschillende plaatsen worden de trillingswaarden gemeten. Elke dag interpreteren experts deze meetresultaten. De huidige resultaten liggen ver onder de grens die een probleem zou kunnen vormen voor oude gebouwen. Als een bepaalde grens toch overschreden zou worden, zullen deskundigen op zoek gaan naar een oplossing.