Kunstenaars nemen voetbalstadion KV Oostende in

Curatoren Jan Fabre (links) en Joanna De Vos (rechts) kijken samen met burgemeester Johan Vande Lanotte en schepen Bart Plasschaert uit naar het startschot voor de expo 'Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam' die van 21 oktober tot en met 15 april 2018 in Oostende zal plaatsvinden. © Edwin Fontaine
Redactie KW

Op zaterdag 21 oktober opent de expo ‘Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam’ met een performance in het voetbalstadion van KV Oostende. De match tussen kunstenaars en curatoren zet meteen de toon voor de rest van de expo, die performancekunstenaars de aandacht wil geven die ze verdienen én die 22 verschillende locaties in Oostende zal innemen.

‘Het Vlot. Kunst is (niet) eenzaam’ is de opvolger van ‘De Zee – salut d’honneur Jan Hoet’, die in 2015 in Oostende werd georganiseerd. Curatoren van deze driejaarlijkse tentoonstelling zijn voor deze tweede editie kunstenaar Jan Fabre en kunsthistorica Joanna De Vos.

Zij brengen 73 nationale en internationale kunstenaars naar Oostende. “Het valt op dat heel veel van die internationale kunstenaars Oostende kennen én heel blij zijn dat ze hier iets kunnen doen”, aldus Joanna De Vos, die als curator al de nodige ervaring opdeed. Zo stelde ze ook de expo The Artist/Knight samen, die momenteel nog te zien is in het Kasteel Van Gaasbeek. “Ik heb mij bewust met mijn generatie bezig gehouden, terwijl Joanna zich concentreerde op de jonge kunstenaars en de performance artiesten”, aldus Jan Fabre.

Bijzondere locaties

Die performances worden trouwens heel belangrijk tijdens de expo, die tot 15 april 2018 loopt. “We willen de stad activeren, we willen mensen, ook de inwoners van Oostende, de stad laten (her)ontdekken. En dat doen we onder meer door performances te organiseren op één van de 22 vaste locaties van Het Vlot, maar ook op nieuwe locaties.” Zoals de openingsperformance ‘A beautiful match between artists and curators’ in het stadion van KVO, die iedereen gratis kan bijwonen op zaterdag 21 oktober om 19.30 uur.

“Het Vlot in Oostende, dat is sexual healing”, aldus curator Jan Fabre.© Edwin Fontaine

Hoe de andere performances er zullen uitzien, willen de curatoren nog niet kwijt, maar de 22 vaste locaties werden wel al bekendgemaakt. Naast de gekende museale locaties zoals Mu.ZEE gingen ze ook op zoek naar iets minder evidente locaties, zoals het Gerechtsgebouw, Poverello/Dominicanenkerk, de stallingen van de Wellington Hippodroom en de Mercator. “Als kind kwam ik al naar Oostende, maar tijdens onze zoektocht naar locaties heb ik de stad op een heel andere manier leren kennen. Of ik een favoriete locatie heb? Niet echt, ze hebben allemaal een eigen kleur en atmosfeer, zijn allemaai boeiend”, aldus Joanna.

Sexual healing

“Oostende, dat is Sexual Healing, zoals Marvin Gaye al zong. Net zoals kunst: het werkt verstorend, maar het eindigt altijd met een verzoening. Ik heb Oostende dankzij deze expo ook leren kennen als een stad vol mooie mensen, zoals zuster Annie van Poverello. Ze zegt zulke bijzondere dingen, dat is échte schoonheid”, besluit Jan Fabre.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier