Grootste vertraging voor ochtendtreinen NMBS op lijn Brussel-Oostende

Redactie KW

De NMBS blijft het voort slecht doen wat stiptheid betreft. In het tweede trimester van dit jaar reed 86,9 pct van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Dat is een daling tegenover het tweede trimester 2010, toen de stiptheid 87,5 pct bedroeg. Dat blijkt uit stiptheidscijfers van infrastructuurbeheerder Infrabel.

In het eerste kwartaal bedroeg het stiptheidscijfer 87,1 pct. De stiptheid tijdens de ochtendspits steeg van 88 pct in het tweede kwartaal vorig jaar naar 88,2 pct dit jaar. Tijdens de avondspits was er een daling van van 80,9 naar 80,4 pct. In de daluren daalde de stipheid van 89 naar 88,6 pct, in de weekends van 91 naar 89,1 pct. Het aantal verzekerde aansluitingen steeg van 87,5 naar 88,8 pct. Het aantal afgeschafte treinen steeg van 4.930 tot 5.298, of 1,61 pct van het totale aantal treinen.

Brussel-Oostende ergst in de vroege ochtend

Wat de hoofdlijnen tijdens de spits betreft, zijn er het meest minuten vertraging in de vroege ochtend (voor 8 uur) voor lijn 50A (Brussel-Oostende), lijn 94 (Brussel-Doornik) en lijn 124 (Brussel-Charleroi): gemiddeld 3,3 minuten vertraging. Tijdens de ochtendspits na 8 uur is dat het geval voor lijn 50 (Brussel-Gent): 6,3 minuten, gevolgd door 50A, 94 en 161 (Brussel-Namen): elk 6 minuten. In de avondspits is er gemiddeld 9 minuten vertraging voor lijn 96 (Brussel-Bergen). Belangrijkste oorzaken voor vertragingen in het tweede trimester waren defecten aan het rollend materieel (verantwoordelijkheid NMBS), goed voor 23,7 pct, storingen aan de seininrichtingen (Infrabel): 12,5 pct en incidenten op buitenlandse netten (11,8 pct).

(BELGA)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.