Groene 62 loopt voortaan door tot in centrum Oostende

Het sluitstuk van de Groene 62 wordt zaterdag officieel geopend, maar wordt nu al gretig gebruikt. Burgemeester Bart Tommelein en onze reporter Jeffrey Roos testten het fietspad uit. © Peter Maenhoudt
Redactie KW

Het sluitstuk van de Groene 62 inOostende is afgewerkt en wordt zaterdag 30 maart ingehuldigd. Onze man reed samen met burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) het Oostendse stuk van het fietspad af.

De Groene 62 is het fietstraject op de oude spoorweg tussen Oostende en Torhout. De spoorweg was 22 kilometer lang en de lijn had het nummer 62. Vandaar ook de naam Groene 62. De eerste stoomtrein spoorde er van Oostende naar Torhout in 1867. In 1963 reed de laatste passagierstrein op het traject en in 1967 de laatste goederentrein. Vandaag is de spoorwegomgeving een mooi stuk natuur-, wandel- en fietsgebied met een autovrij fietspad.

Geen auto’s

Het fietspad eindigde vroeger in het industriegebied in de Zandvoordestraat in Zandvoorde. Het nieuwe stuk maakt nu de verbinding van de Zandvoordestraat, langs de Gouwelozekreek en de Konterdamkaai, met het stadscentrum. Samen met de burgemeester reden we het Oostendse stuk af en het moet gezegd, het is inderdaad een prachtige fietsroute, weg van alle gemotoriseerde verkeer waar je in alle rust kan genieten van een fietstocht.

Begin- of eindstation

“De Groene 62 is volledig autovrij, waardoor je in alle veiligheid tot in het Oostendse stadscentrum kan rijden”, vertelt burgemeester Bart Tommelein. “Het pad kan fietsers tot bij ons brengen uit andere steden en gemeenten van West-Vlaanderen. We zijn als het ware het eind- of beginstation, het is maar hoe je het bekijkt, van de Groene 62.”

Dat de fietsroute veel gebruikt wordt, is te zien. We komen de ene na de andere fietser tegen, hartelijk zwaaiend. “Zelf ben ik een fervent fietser. Ik probeer alle verplaatsingen in onze stad met de fiets te doen. Alleen voor verre verplaatsingen wordt de auto gebruikt. Dat staat ook zo in punt 24 van ons bestuursakkoord: binnen de stad gebeuren de verplaatsingen bij voorkeur per fiets. De enige reden dat mensen minder met de fiets rijden is de wind die altijd wel een beetje waait aan de kust. Maar met de komst van de elektrische fiets is dat een totaal ander verhaal. Je hoeft helemaal geen kracht meer te zetten bij het trappen. Ik zie graag meer fietsers in ons straatbeeld.”

De realisatie van het stuk fietspad van 1,8 kilometer is een samenwerking van het stadsbestuur, de provincie West-Vlaanderen, het Vlaamse Gewest en de watermaatschappij Farys. Het nieuwe traject wordt ingehuldigd op zaterdag 30 maart op het terrein van de Vlaamse Milieumaatschappij in de Zandvoordestraat 375. Om 15.30 uur wordt het nieuwe traject officieel ingefietst onder begeleiding van de fietsfanfare. (JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier