In een reactie op een bevraging door Jong Open VLD Brugge lieten enkele handelaars uit de Langestraat weten gekant te zijn tegen een autovrije binnenstad.
Volgens gemeenteraadslid Charlotte Storme van Groen hebben die handelaars echter niets te vrezen. “‘Studies wijzen uit dat autoluwe stadscentra de lokale handel ten goede komen. Fietsers en voetgangers geven meer uit omdat autoluwe winkelstraten aangenamer en uitnodigender zijn, gaan regelmatiger winkelen en zijn vaste klanten bij horeca”, zegt zij.
Autoluwe stadskern
Groen Brugge pleit voor een autoluwe stadskern. Door de huidige verkeerslussen in te korten kan het autoverkeer in de straten rondom de Markt (Steenstraat, Wollestraat, Sint-Jakobsstraat,…) geweerd worden. In het autoluwe gedeelte worden wagens van bezoekers en toeristen geweerd. Uiteraard moeten er uitzonderingen zijn zoals voor verplegend personeel, mantelzorgers, lokale zelfstandigen en bewoners.
Parkeren
“Om dit plan te realiseren is het belangrijk randparkings uit te bouwen en die goed met het centrum te verbinden via openbaar vervoer en deelfietsen. De bestaande ondergrondse rotatieparkings in het autoluwe deel kunnen buurtparkings worden voor bewoners en lokale zelfstandigen”, verklaart Storme.
Bussen
De vraag kan ook gesteld worden of het nodig is dat de bussen van De Lijn op de Markt halt houden, zoals nu het geval is. “De bussen zorgen in de binnenstad ook voor veel ergernissen bij voetgangers en fietsers”, aldus ondervoorzitter Valentijn Vyvey van Groen. “Samen met De Lijn kan bekeken worden hoe de busroutes in de binnenstad hertekend kunnen worden om het verkeersluwe gedeelte te mijden.”
Fietsen
Veel fietsers vrezen bij een verkeersluwe binnenstad dat ze zich een weg zullen moeten banen tussen wandelende toeristen. In het midden van de verkeersluwe straten kan een comfortabele tweerichtingsfietsstrook voorzien worden.
Participatie
Groen benadrukt het belang van participatie voor alle betrokkenen: “Enkel door de inwoners, lokale handelaars en horeca-uitbaters van het begin te betrekken bij de plannen kan een autoluwe binnenstad een succes worden”, besluit de partij.
(A.D.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier